donderdag 28 augustus 2008

Klant is koning

Een regel of evolutie? Klanten worden steeds directer. Klanten worden
intelligenter. Het internet geeft antwoorden op alle vragen en het
wordt steeds moeilijker om bij te blijven. Dit heeft natuurlijk zijn
voor- en nadelen. Voordeel: de klant begrijpt waarover we spreken en
kan gemakkelijker volgen. Nadeel: de klant ziet zijn info niet altijd
in de juiste context en zit op een verkeerd spoor. Hij leert juiste
info in een foute context, en dat is nog moeilijker dan iets uitleggen
aan iemand die niets heeft geleerd.

Toch zijn er dingen die niet veranderen. De klant wil altijd als klant
behandeld worden. En dit boek 100 interessante tips en tricks die voor
iedereen interessant zijn. Niet alleen voor vertegenwoordigers. Ook
voor secretaresses, boekhouders of arbeiders in het magazijn. Iedereen
die ook maar in contact kan komen met een klant moet beseffen dat de
klant altijd als KLANT behandeld wil worden.

Elke klant wil dat hij nummer 1 is. Iedereen denkt dat hij de
belangrijkste is. En niet alleen in een B2C markt. Ook bij B2B is dit
zeker van toepassing.

100 klantgerichtheidsversnellers is een motivatieboek. Je moet niet
elke regel gaan toepassen. Kies voor uzelf welke versnellers voor u
van toepassing zijn. Bewerk de versnellers zodat ze voor uw van
toepassig zijn.

Ik heb uit dit boek voor mezelf een aantal tips geselecteerd die ik
wil toepassen over een periode van een heel jaar. Pas dan kam volgens
mij de efficientie van een versneller gemeten worden. Bovendien werkt
niet elke versneller van de eerste keer en ia niet elke versneller van
toepassing in elke sector.

Een echte aanrader voor iedereen. We kennen ze allemaal maar passen ze
niet toe. We weten allemaal hoe maar zijn ons er niet van bewust.
Klantgerichtheid werkt en wordt een zeer belangrijk onderdeel van onze
capaciteiten in de toekomst.

Met het internet wordt onze communicatie onpersoonlijker en
associaler. FOUT!! Persoonlijk contact wordt alsmaar belangrijker.
Websites zoals facebook zijn een aanvulling en bevorderen het
onderhouden van persoonlijke contacten. Dus ook voor uw klanten:
persoonlijk contact, de mensen van uw firma en klantgericht denken.

zondag 17 augustus 2008

De dood van traditionele marketing

De dood van traditionele marketing door Arno Wingen is een interessant boek voor beginnende ondernemers. De tips die hij geeft, resulteren in direct meetbaar resultaat. Langere teksten, een volledig verhaal in direct mail... zolang de mensen maar blijven lezen. Tegen de stroom in en toch correct.

Arno is een direct marketeer en dat is te merken. Hij ziet het zwart/wit en er is geen plaats voor discussie. Zijn jonge leeftijd heeft hier waarschijnlijk mee te maken dat hij er met de grove borstel door gaat.

Naast de (heel) veel typfouten stoort het mij dat hij zich met dit boek erg superieur voordoet. Marketing mag volgens hem niet voor het eigen ego zijn. En daar geef ik hem gelijk in. Maar met dit boek doet hij volgens mij wel hetzelfde voor zijn eigen ego.

Toch zijn er heel wat tips die nuttig kunnen zijn om mee te nemen in het advies naar mijn klanten. Maar die tips wil ik dan wel relativeren en in een grijze zone gebruiken en niet afbrekend tegenover alle andere methoden zoals Arno doet.

Wat ik jammer vind... ik krijg het gevoel doet Arno enkel uit is op geld. Geld verdienen is het belangrijkste en niets anders. Nu moeten we zeggen... geld verdienen is noodzakelijk. Iedereen heeft graag choco op zijn boterham 's morgens en een bedrijf moet rendabel zijn. Daar werken we bij Phobos dan ook elke dag aan. Onze slogan is niet voor niets 'rendabiliteit door creativiteit' maar ik ben van mening dat dit niet de eerste motivatie mag zijn om ondernemer te worden. Je wordt geen ondernemer omdat je veel geld wil verdienen. Het is een mooi meegenomen resultaat en als je het goed aanpakt een logisch gevolg. De reden waarvoor je elke dag uit je bed komt en er weer keihard tegenaan wil gaan, moet komen vanuit een passie, een liefde voor het vak. Geld mag niet de eeste reden zijn volgens mij.

woensdag 13 augustus 2008

Passie

Deze week draait voor mij rond passie en motivatie. Na een moeilijke
week na de vakantie, is deze week vol energie. Met volle snelheid en
een enorm drukke agenda krijgen onze projecten stillaan vorm.

Passie! Daar draait het bij mij om. Het gevoel waarmee je elke morgen
uit je bed springt: yes! Werken!

Mezelf blijven pushen en motiveren heb ik deze week een versnelling
hoger gezet. Dit weekend wil ik een bezoek brengen aan het smak in
Gent. Al lang wil ik er naartoe en nu ga ik echt doorbijten want
anders komt het er weer niet van.

Oh ja, ik moet mij ook nog inschrijven voor de praktijklessen voor
rijbewijs C. Dat wil ik halen alvorens een cursus fotografie aan te
gaan. Ik wil weer veel te veel tegelijk. Dat betekent een heel
productieve week.

Toch zal ik even een persoonlijk ontwikkelingsplan moeten opstellen
voor korte termijn. Anders gaat het in het honderd lopen.

Passie is echter datgene wat mij motiveert om onze klanten voort te
helpen. Door passie door te geven en positief gevoel over te brengen,
zorgen we met ons team voor tevreden klanten.

Jongens, dit is moeilijk uit te leggen wat ik eigenlijk wil zeggen.
Dit is te bespreken tussen pot en pint. Wie nodigt mij uit?

vrijdag 8 augustus 2008

Begin van de olympische spelen

Vandaag beginnen de olympische spelen en de eerste week na de vakantie zit er bijna op. En moe dat ik ben. Normaal heb ik daar geen last van maar deze week had ik echt weinig energie.

Toch weer leuke dingen gedaan. De fotoshoot van dinsdag voor Drisag was zeer geslaagd. En fotografie staat momenteel hoog op mijn lijstje. Ik wil dit nog wel volgen in avondschool maar ik zou eerst mijn rijbewijs c moeten hebben. Anders ben ik weer met teveel tegelijk bezig.

Woensdag fotoshoot bij Heidi thuis en haar jongste dochter Josse. Plezant maar vermoeiend voor die kleine. Toch mag het resultaat er zijn. Weeral een tevreden klant.

Nu een werkweekend en dan volgende week er weer keihard tegenaan.

Misschien straks toch nog een stukje van de olympische spelen meepikken denk ik.