donderdag 28 oktober 2010

Wat is het beste? Google Adwords vs. Facebook Advertising

Deze vraag stelden ze mij eerder deze week. En na enkele seconden bezinken, was het daar. Het antwoord is simpel. De vraag is verkeerd!

Google Adwords en Facebook Advertising zijn totaal verschillende soorten advertising. Het gaat niet om welk is het beste. Wel om welk is de oplossing voor mijn probleem.

Google richt zich op zoekwoorden en inhoudsgerichte pagina's die ook de Adwords vertonen. Het gaat om actieve zoekacties van de persoon.

Facebook Advertising zijn geen actieve zoekacties. Ze zijn er gewoon wanneer je jouw sociale leven onderhoudt op de grootste netwerksite ter wereld. Zijn ze relevant? Voor mij meestal niet? En de reden is simpel: "Zonder een actieve zoekactie filtert de consument relevante informatie voor zich".

Facebook Advertising laat toe om profielen te selecteren die voor u interessant kunnen zijn. Een totaal andere aanpak maar daarom niet slechter.

Het is als het ware gebaseerd op de traditionele advertenties in magazines. Je kiest een magazine omdat het profiel van dat magazine sterk overeenkomt met uw doelgroep. Passieve reclame en hopen dat je gezien wordt.

Duidelijk?

zaterdag 23 oktober 2010

Trends voor 2011

We zijn nog maar oktober, maar ik durf toch al enkele trends voor 2011 te noemen. Hoe langer hoe meer wordt duidelijk hoe snel onze wereld en onze communicatie veranderd. Daarom moeten we steeds blijven evolueren.

1. Content, content en nog eens content.

Heb ik al gezegd dat content belangrijk zal zijn? Inhoud is en zal een aandachtspunt blijven. Iedereen wordt een mediabedrijf. Elke site wordt een content-provider en iedereen zal voor zich filteren. Zolang we als bedrijf maar relevant, interessant en waardevol communiceren.

Geef uw bedrijf een gezicht, zorg voor content maar huur een goede copywriter die weet wat wel en wat niet te zeggen via de inhoud van uw communicatie. Whitepapers, podcasts en videos zullen nieuwe klanten aantrekken.

Het gaat niet om de hoeveelheid maar eerder om de kwaliteit. Denk niet in boeken en vele webpagina's maar in social media updates en blogposts. Denk niet aan veel en uitgebreid maar aan specifiek en doelgericht. Content is belangrijk, kwalitatief!

2. Klantenbinding of relatiebeheer

We gaan meer van klantgecentraliseerde naar klantgerichte organisaties. En ik spreek hier niet over klantgerichte communicatie. Want dat doet iedereen al jaren. Maar bedrijven moeten de klanten betrekken in het proces van de onderneming. Communicatie wordt een echt tweerichtingsverkeer.

Communiceren met de klant zal meer dan ooit een wisselwerking zijn in 2011 waarbij de sociale media massaal zijn introductie doet in de B2B wereld. Leer van uw klanten. Vraag advies en je zal verbaasd zijn wat je allemaal kan leren.

De communicatie van uw mensen versmelten met de communicatie van de onderneming. Want daar gaat het over: mensen.

Via sociale media krijgt het bedrijf een gezicht. En consumenten gaan een interactie aan met een gezicht. Een persoon.

3. Sociaal zakendoen of social commerce

Sociale netwerken als Facebook zullen toelaten om via hun medium te verkopen, als een webshop. Zo kan je het aan uw vrienden vertellen, en zij aan hun vrienden enz. Zelfs wanneer je geen eigen webshop hebt, kan je uw producten online aanbieden.

Een makkelijk en handig systeem om op te zetten.

Iedereen zal de mogelijkheid hebben om zijn producten aan te bieden aan de contacten van bv Facebook. Een virale verspreiding is mogelijk maar bijna niet te controleren. Nog nooit zo handig geweest om een bepaalde doelgroep zo gemakkelijk te benaderen en zo direct.

4. Q&A websites

Vraag en antwoord... Nog meer interactie... Mensen gaan in 2011 meer dan ooit beroep doen op het advies van hun virtuele vrienden. Yahoo! Answers bestaat al langer maar kende weinig succes. Toch zal volgend jaar hier verandering in brengen. Echte vragen van echte mensen verdienen ook echte antwoorden van echte mensen.

Informatie verzamelen en monitorren zal nog nooit zo gemakkelijk geweest zijn. Hier wordt meer en meer belang aan gehecht en deze tools zullen de referentieposten worden. Want waar hecht je belang aan? Een antwoord op uw vraag van echte personen of de referentie op de website van de verkoper?

5. We gaan mobiel

Als Europeanen lopen we achter. Tegenover de Asiaten weten we zelfs niet hoe we onze telefoons moeten gebruiken. Betalen via de gsm en geld ontvangen via mobiele applicaties zullen we leren in het komende jaar.

BNP Paribas kondigde deze week nog haar banking-app voorgesteld. En het dataverkeer en het financiële kaartje zal een duik nemen. Met bedrijven als Mobile Vikings zal mobiel een straf medium worden. Benieuwd hoe Proximus, Mobi* en Base daarop zullen reageren.

Apps zullen minder afhankelijk worden van het toestel, maar meer webbased zijn en specifiek voor mobiel ontworpen. Want een app voor iphone is niet hetzelfde als voor ipad. Grafisch en qua interface zijn er fundamentele verschillen die velen nog vergeten.

6. Nieuwe business modellen

Onze huidige business modellen worden massaal herbekeken. We moeten op andere manieren gaan denken als we zaken willen blijven doen. We zoeken en vinden nieuwe methodes om onze business op te zetten.

Natuurlijk zullen huidige modellen nog blijven bestaan, maar steeds meer zullen ze verder weggedrukt worden in de economie van morgen.

Kijk maar hoe social media onze seo beïnvloed doordat Bing en Facebook een samenwerking aangaan. Google hanteert tweets in zijn zoekresultaten. Seo-bedrijven worden digitale media bedrijven. We moeten de missie niet veranderen, wel de methode.

7. Verbaasd maar niet verbijsterd

Elk jaar worden we verbaasd door de groten der aarde. Zie maar naar Apple, Google, Twitter, Facebook... die ons keer op keer verrassen. En dit zal in 2011 niet anders zijn. Dus verwacht u maar aan een aantal nieuwsbommen.

Maar wees niet bang. Google zal niet de wereld veroveren. Apple wordt geen alleenheerser en Facebook zal niet het enige sociale netwerk zijn. Punt 6 is ook hier van toepassing. Ook de groten zullen op zoek moeten gaan naar nieuwe modellen om 'on top' te blijven.

Conclusie:

Sociaal wordt een werkwoord. Eén van de weinige methoden om bij te blijven en te blijven innoveren. Heel veel van 2010 staat nog in zijn kinderschoenen: denk aan location-based services, analytics op alle gebieden, rich media en auto-generated content...

De wereld is meer dan ooit in verandering en ik verander mee! Wait and see!

dinsdag 12 oktober 2010

Canon Pixma: een printer met geluid

De nieuwe all-in-one printer van Canon, de Pixma, hanteert een kleurrijk embleem.



De beelden werden gefotografeerd door fotograaf Linden Gledhill. Hij wilde beelden van verf creëren en fotograferen. Alleen is een beeld van alleen verf, met de pure kleur niet mogelijk. Daarom hanteren ze de kracht van geluid.



De beelden zijn gemaakt 'to celebrate color'. En door de zeer kleine oppervlakte om te fotograferen en te filmen, was dit project een echte uitdaging. De scherpte werd gesteld op minder dan een millimeter. Dat doe je niet zomaar na met eender welke camera.

Mij deed het denken aan het experiment van maïzena en water. 2 ingrediënten die vloeibaar zijn als je ze samenvoegd, maar onder de kracht van geluid tegen elkaar klitten. Vorige week kwam dit experiment nog hier: in de nerd-soap 'The Big Bang Theory'.

zondag 10 oktober 2010

Interactief de toekomst tegemoet



Ik zeg het al langer, interactieve applicaties zijn de toekomst. En met dit filmpje krijg je een duidelijk voorbeeld voorgeschoteld.

De apps in het filmpje tonen aan hoe je interactief op tv-programma's kan reageren. Want interactiviteit gaat om een reactie op een inkomende prikkel. En de mogelijkheden? The sky is the limit. Onze continue veranderende technologische innovatie zal in staat zijn om nog meer en nog directer te reageren op tv, radio, billboards...

Naast de mogelijkheden voor de interactie, zie ik ook een toekomst voor de reclamewereld. Denk maar aan iAd van Apple dat alvast een belangrijke rol kan spelen in de apps. En daarvoor moeten deze apps niet volgens het traditionele netwerk van iTunes komen. Webbased apps zijn in opmars en de technologie zal dit meer en meer toelaten om sneller en meer te reageren.

Mijn technische kennis moet me hier in de steek laten om hier dieper op in te gaan, maar de strategische keuzes voor bedrijven om hier in mee te gaan, de complexiteit en functionaliteit die de gebruikers nodig hebben, zijn voor mij alvast interessante punten om over verder te denken.

zaterdag 9 oktober 2010

Kopenhagen in de ban van de slang

De zoo van Kopenhagen (Denemarken) voert een actieve campagne in het straatbeeld van de hoofdstad. Een gigantische slang neemt de stadsbus helemaal in.

Het concept werd gemaakt door bureau Packsaddlled Y&R.

Opvallend is het alvast wel. Mooie campagne die het woord wel laat rondgaan. Knap gedaan!

Traditionele reclame van auto's bestickeren is nog steeds big business. Maar om op te vallen moet je creatief zijn! Creatief en lef hebben!


dinsdag 5 oktober 2010

Personal Mind Power - Carl Van De Velde

Eergisteren, een mooie en warme zondagnamiddag, zat de zaal van San Marco Village in Schelle helemaal vol. Het seminarie Personal Mind Power van Carl Van De Velde was in enkele woorden: inspirerend, motiverend en plezierig.

Heb ik iets bijgeleerd? Neen. Maar daar gaat het niet om. Wat ik heb gehoord, wist ik al. Maar ik deed er nog te weinig mee. Het gaat niet om dingen te leren, maar om ze te doen. Niet beslissen om iets te doen, maar actie ondernemen.

Dit seminar was interessant voor mezelf, persoonlijk en professioneel. De mensen rondom mij zullen er van kunnen meegenieten en zoals Carl het zelf zegt, een gelukkiger en prettiger leven leiden.

Carl verkoopt zijn seminar op de typisch Amerikaanse manier. "Een gelukkiger leven en financiële onafhankelijkheid in 8 weken". Een manier van aanpak waar ik niet van hou. Inhoudelijk zit dit juist in elkaar. De verpakking om het aan het grote publiek aan te bieden, vind ik persoonlijk niet mooi.

Belangrijke punten om te onthouden:
  • motie weerspiegelt emotie
  • onbewust kennen we niet het verschil tussen waarheid en leugen
  • de geest kent geen 'neen'
  • emoties werken in een spiraal, negatief of positief
De praktijktoepassingen starten nu. Ja, ik wil een gelukkig leven. Natuurlijk wil ik financiële onafhankelijkheid. En nog veel meer van dat.

Mijn advies: ga naar een Personal Mind Power seminar en beslis. Is dit voor mij of niet? Ga ik mee in zijn filosofie of niet? Beslis en doe.

Ik deel de filosofie van Carl zoals hij het inhoudelijk bedoeld. En toepassen in de praktijk is nu de opdracht. Daarom deze korte vraag die Carl stelde. "Er zitten 3 kikkers op een tak naast een vijver. Eén ervan beslist om in het water te springen. Hoeveel kikkers zitten er nog op de tak?"

Het antwoord: "3". Het is niet omdat de ene beslist om te springen dat hij ook effectief springt.

Spring!! Doe!! Onderneem!!

Ga voor geluk. Streef naar het beste wat je kan en wil zijn. Geniet van elke dag en heb geen spijt. Spijt hebben is overbodig en nutteloos. Leer en ontwikkel.

Ik geef jullie nog graag één van de meest inspirerende nummers voor mij mee.

maandag 4 oktober 2010

kleine letters aub

Het Nieuwsblad en De Standaard melden vandaag dat de namen van bedrijven steeds meer met kleine letters worden geschreven. Zie maar naar het nieuwe logo van bpost. Volgens beide kranten een opmerkelijke trend. Maar dit is een trend die al langer aan de gang is. Ik zie dit al enkele jaren gebeuren, ook bij de logo's die wij hier creëren.

Kleine letters zorgen voor een betere leesbaarheid. Dat is bewezen. Maar het is ook bewezen dat consumenten namen in kapitalen beter onthouden. Waarom dan die kleine letters gebruiken?

Beide kranten, en hun geïnterviewden, keren terug naar het begin van de crisis. Bedrijven kiezen bewust voor bescheidenheid en een terughoudend logo. Een logo weerspiegelt de strategie van een bedrijf en daar hebben ze gelijk. Als we naar de logo's kijken die recent vernieuwd zijn, valt dit op. Zeker bij de bedrijven die door de crisis getroffen zijn of er zelfs bijna verantwoordelijk voor zijn. Fortis veranderde zelfs zijn naam.

Tom Andries van het Leuvense bureau Today zit voor mij korter op de bal. De trend maakt bedrijven socialer en sympathieker. Ze staan korter bij de mensen. En de dag van vandaag heeft hij gelijk. Bedrijven kiezen hier bewust voor om die strategie te volgen.

Maar ik ga nog verder terug. De jaren voor de crisis. Want ook toen was dit reeds 'in'. Kleine letters zorgen voor een hogere positionering van het merk. Niet verder van de consumenten, wel de perceptie van meer waarde te bieden.

Kleine letters dateren al van in de middeleeuwen, toen familienamen van adel met een kleine d geschreven werden. de groot; van der veken...

Een hogere positionering van het merk.
Korter bij de de mensen en sympathieker.
En het oogt gewoon grafisch veel mooier.

vrijdag 1 oktober 2010

Creatief zijn bij de inrichting

Het Nederlandse reclamebureau BrandBase heeft een nieuw kantoor in het hartje van Amsterdam. De opdracht voor de interieurarchitecten was duidelijk: origineel en met recycleerbaar materiaal.

En het resultaat waren de EURO-pallets. Tientallen!! Maar laat de foto's spreken.