donderdag 8 november 2012

De Vikingen zijn terug

Van onze past gestarte werknemer Johnny Berkmans kreeg ik dit boek als interessant leesvoer. Ik kende de titel reeds maar had het boek nog nooit gelezen. Deze week besloot ik daar tijd voor te maken.

Het boek is opgedeeld in 2 grote delen: een marketing- en een bedrijfscultuur gedeelte en beide delen geven me inspiratie en zin tot ondernemen. Iets waar ze in België nog iets van kunnen leren en het is alvast een aanrader voor iedereen met 'goesting'.

Het eerste deel 'marketing' beschrijft de manieren van merken en bedrijven om hun boodschap kenbaar te maken, maar vooral de creatieve inhoud van de boodschappen en welke impact ze kunnen hebben op de doelgroep.

Het boek bestaat uit 50 korte hoofdstukken. In deel 1 raad ik je aan om even stil te staan bij hoofdstukken 5 en 19. Een absolute aanrader die je een hele brede kijk geeft op communicatie.

In deel 2 gaan de schrijvers in op de bedrijfscultuur en de redenen die de personen drijven om hun merk en bedrijf vooruit te laten gaan. Hoofdstukken 40 en 41 zal ik in ieder geval niet snel vergeten.

De verhalen en voorbeelden die aangehaald worden in het boek zijn allemaal succesverhalen uit het noorden. Toch slagen ze er gelukkig ook in enkele andere voorbeelden aan te halen. En al deze verhalen geven je steeds meer moed om verder te ondernemen. Maar je leest natuurlijk alleen over succesverhalen. En elk verhaal heeft wel wat geluk nodig. Daaraan besteden de schrijvers dan ook het ganse 50e hoofdstuk van 3 alinea's. De laatste alinea luidt: "Als iemand je vertelt dat je slechts een kans van één op een miljoen hebt om te slagen, glimlach dan alleen. De kans dat je ooit geboren zou worden, was die van één op miljarden. Eén op een miljoen lijkt ons prima!" :)

Zegt dat niet genoeg? Ga er voor zou ik zeggen. En weest zoals de vikingen: eerst doen, dan denken. En maak de wereld een klein beetje beter.