dinsdag 12 maart 2013

Wat maakt een goede webshop?

Hoe kan je een succesvolle webshop starten?
Waar zitten de pijnpunten en waar moet je sterk inzetten?

Iedereen kent de grote webshops zoals Zappos, Cooblue, Bol en nog veel meer. Maar waar zit hun kracht en waarom zijn ze zo succesvol? En wat als je vandaag met een webshop wil starten?

De basis

Het is niet meer dan logisch dat je een webshop moet bouwen op een goede fundering. Dit zal een investering vragen maar naar mijn mening doe je het goed of doe je het niet. Neem daarom een goede webbouwer onder de arm die je op het juiste platform op het world wide web kan neerzetten.

Service

Reeds enkele jaren werk ik met Think Tomorrow voor www.dmlights.com en ik heb dan ook een zicht op de interne werking. Een team van 16 mensen zit dagelijks klaar om de beste service te verlenen en de bestellingen op tijd bij de klant te krijgen.



Maar bestellingen verzamelen is één. Een goede service verlenen is een dikke nummer twee. Want verlichting installeren is voor sommigen eenvoudig. Anderen hebben graag een klein beetje hulp. En daarvoor staat het team ook klaar. Met een doorgedreven kennis van electriciteit, verlichting en installatie helpen ze iedereen verder tot ver na de initiële verkoop. En daar bieden ze een enorme meerwaarde die de klanten absoluut waarderen.

Marketing

Communicatie is ingebakken in onze natuur en is dan ook van absoluut belang om je shop bekend te maken. Door een goede communicatie creëer je een imago als bedrijf waarmee je het vertrouwen wint van de consument. Is je marketing hier niet goed op afgestemd en krijg je geen vertrouwen, kan je het succes van e-commerce vergeten.

Bij dmlights.com krijgen ze het vertrouwen van de klant en zorgen ze dat de waarden omzet worden in realiteit. De perfecte service bieden, ook na de verkoop is gerealiseerd. Snelle leveringen zoals beloofd wordt in de shop. En scherpe prijzen voor een steeds vernieuwend gamma.

Zoeken

Bovenstaande elementen zijn allemaal noodzakelijk, maar halen niets uit als niemand je vindt. Een focus op een goede seo en inzet op advertenties is een must. "Marktaandeel moet je kopen" heeft iemand ooit tegen mij gezegd. En als het op e-commerce op aan komt, had hij absoluut gelijk.

Investeren in seo is letterlijk een investering. Want goed scoren in zoekmachines is je shop kenbaar maken bij het grote publiek. Sinds Google opstartte in 1996 is ons gedrag veranderd. We gaan eerst op zoek via internet naar de producten die we willen aankopen. En sindsdien is dat alleen maar gestegen. Online kopen is vandaag de dag even normaal als ademen. Natuurlijk zijn er cultuurverschillen en merken we dat we in België nog steeds achterop hinkelen.

Maar een goede seo zorgt er ook voor dat je met advertenties meer kan bereiken. De belangrijkste is zeker en vast Google Adwords, een pracht van een platform voor de actieve zoekopdracht. En wat is er nu mooier dan jouw advertenties bij die mensen die op zoek zijn naar jouw producten. Google Adwords is dan ook voor veel shops de belangrijkste traffic generator. En dat is ook een investering waard.

Ben je dus van plan een shop te starten? Denk dan goed na over je interne werking, wat wil je bereiken en neem een professional onder de arm.

Geen opmerkingen: