woensdag 22 december 2010

And the winner is...

AXE



De spot van AXE "Clean your balls" heeft gewonnen en is volgens Zeta Interactive de beste spot van 2010 als het op social media buzz op aan komt.

De bijna 3-minuten durende spot won het van Nike - LeBron Rise, Google - Parisian Love en Old Spice - Smell Like A Man.

Zeta onderzocht meer dan 200 miljoen commentaren en reacties op social media om tot de top 4 te komen. De tamelijk voor de hand liggende dubbele betekenis van de spot, blijkt de populairste reacties uit te lokken op het net.

De video werd meer dan 4,5 miljoen keer bekeken op YouTube. Weinig tegenover die van Old Spice die maar liefst meer dan 25 miljoen keer werd bekeken. Toch kreeg AXE meer positieve reacties en sleepte de prijs in de wacht.

Nu ga ik douchen...

dinsdag 7 december 2010

De kracht van social media wordt bewezen!

6 december 13u00. Een retweet-actie van PartyPlanners gaat van start om een gratis iPad te winnen. De winnaar wordt bekendgemaakt. Maar...

De actie omvat het bericht te retweeten en te follow'en. Dan win je een iPad. @JanVdE doet dit en is dus de gevierde winnaar. Hij deed wat de wedstrijd inhield. Althans, zo zou het moeten zijn.

De eerste winnaar die @PartyPlannersBE echter bekend maakt, is een geblokkeerd profiel met slechts 2 followers: @Investor2011. Tot de twitteraars dit ontdekken. Ja, conversation management naar de bom natuurlijk.

De winnaar blijkt het profiel pas aangemaakt te hebben nadat de wedstrijd reeds verlopen was. Een grote woede ontstaat op Twitter. en al blijft het een vluchtig medium, er ontgaat niets aan het oog van de echte 'geeks'.


maandag 6 december 2010

The brand new FB-profile page


Sinds vandaag heb ik mijn Facebook profiel aangepast naar de nieuwe lay-out. En zo ziet dit er dus uit (http://www.facebook.com/kevinheylen).

Het nieuwe profiel focust zich veel meer op foto's. Het is echt opvallend hoe prominent de 5 foto's waarin ik (meest recent) getagd ben bovenaan staan. Ze staan net onder mijn gegevens zoals studies, werk, geboortedatum... De info-gegevens zijn direct zichtbaar en maken het direct duidelijk of je bij de juiste persoon zit. Als dit is ingevuld natuurlijk. :)


vrijdag 3 december 2010

De marketingmachine: Lady Gaga

22 november 2010, het Sportpaleis loop vol voor Lady Gaga. Ik sta samen met mijn vriendin op het middenplein, naast de toog. De beste plaats die ik kon vinden.

Nu wil ik hier geen verslag geven van het concert. Dat vind je in de kranten. Maar de gekte die Gaga veroorzaakt, is niet zomaar. Zowel Gaga als haar entourage zorgen voor een constante overdeliver naar de fans.

Voor het concert werden kosten nog moeite gespaard. De show is groots, heel groots. Net zoals de clips gaat het steeds extremer, wilder en extravaganter. "Always overdeliver" nemen ze wel heel letterlijk. Gaga veranderde liefst 8 keer van outfit en ik denk toch wel 4 of 5 verschillende podiumopstellingen gezien te hebben. Dit was een pracht van een concert.


Zoals te verwachten waren ook vele lesbische en homo koppels afgezakt naar het hart van Vlaanderen. En die doelgroep laat ze niet links liggen. Haar show is afgestemd in verschillende segmenten. De ene keer spreekt ze voor de holebi's, een beetje later voor alle jonge meisjes en jongens. Segmenteren van doelgroepen is één ding, maar het ook effectief toepassen tijdens het concert is wel knap.

Als je Marketing 3.0 van Philip Kotler hebt gelezen, dan kan ik zeggen dat Gaga dit ook heeft gelezen. Ze past perfect de emotie en het spirituele toe in haar woorden, niet enkel in de lyrics van haar liedjes. Ze bouwt een vertrouwensband op met haar fans en geeft zichzelf volledig bloot.

Toch komt Gaga met één boodschap naar buiten. Ze wil meer liefde onder de mensen en meer verdraagzaamheid. Als buitenbeentje in haar jeugd is ze niet vergeten hoe moeilijk het soms kan zijn als tiener. Daarom prijst ze haar fans ook de hemel in en speelt in op de emoties die leven bij haar publiek. "Please don't leave this arena lovin' me more. Leave this arena lovin' yourself more." zijn haar wijze woorden die op luid applaus onthaald werden.

Het boek "Het merk mens" van Fons Van Dyck loopt hier zelfs achter. Lady Gaga is één van de grootste brands ter wereld en een vliegwiel dat voor het eerst niet meer te stoppen is.

Via nieuwe media als Twitter en Facebook is Gaga één van de meest actieve artiesten ter wereld. Maar haar tweets zijn steeds goed doordacht, éénzelfde boodschap en scherp zoals we van haar verwachten. Ik denk dan ook dat Gaga een zeer goede conversation manager heeft die heel goed kan monitorren. Want verder handelt de sterartiest het zelf af. Toch komen de 3 stappen van Steven Van Belleghem (boek: The Conversation Manager) allemaal aan bod in haar communicatie.

Om ook even de menselijke kant te bekijken. Hoe lang kan iemand dit volhouden? Gaga geeft de laatste weken een vermoeide indruk. Elke dag hard werken en uzelf als brand op de kaart zetten, vraagt energie. Ik ben alvast benieuwd naar de volgende 'overdeliver'.

maandag 15 november 2010

Brengt social media op?

In België weren nog vele bedrijven social media uit hun marketingplan. En eigenlijk meestal omdat ze bang zijn van het onbekende. Toch zijn er succesverhalen, ook in de B2B markt.

De meeste bedrijven gebruiken social media niet om sociaal te zijn, wel om te verkopen en geld te verdienen. Maar de vraag die steeds terug komt: "Wat brengt die nu op?"

En om dat te weten te komen, moeten we onze formules kennen. Bereken niet alleen op 'tweets' of 'likes' want dan kom je bedrogen uit. Begin met een correcte berekening en daar gaan de meesten al in de fout.

73% van de bedrijven slagen er niet in om een correcte berekening te maken. Waarom niet? Omdat ze gewoon niet weten hoe er aan te beginnen. Maar de ROI van uw campagnes berekenen is belangrijk.

Volgens de Direct Marketing Association genereert € 1 investering, € 10 of meer. Dit onderzochten ze gedurende meer dan 50 jaar bij tv-, radio- en advertentiereclame. Maar wat nu met onze huidige media, onze social media?

Er zijn 3 manieren om te meten: kwantiteit, kwaliteit of ROI.
  1. Kwantiteit: gemakkelijk monitorren via unieke bezoekers, pageviews, likes of tweets. Dit is allemaal te meten maar is de vraag of dit relevant is in uw sector.
  2. Kwaliteit: Hier wordt het al wat moeilijker. Via monitorring kan de kwaliteit van feedback gemeten worden. Bijvoorbeeld: 75% zegt van uw merk dat het goedkoop is en 25% zegt dat het niet duur is. Kwalitatief kan je zo gaan uittekenen hoe mensen over uw bedrijf/merk/product/... denken.
  3. ROI: de moeilijkste maar volgens mij meest correcte manier van rekenen. Alles zou berekent moeten worden via Return On Investment. Hier gaat het dan over hoeveel mensen je via social media kan doorverwijzen naar uw eigen website, of webshop, of landingspagina's waar je een correcte call-to-action neerpoot en natuurlijk ook analytics instelt.
Waarover moet het nu gaan om de ROI op uw social media te berekenen? We gaan een Customer Lifetime Value of CLV berekenen. Dat is de opbrengst die een klant in zijn leven bij uw bedrijf genereert. Bijvoorbeeld: een klant spendeert 50 euro elke maand bij u en dit gedurende 5 jaar. Zijn CLV is dan 50 x 12 x 5 = 3000 euro.

Als je de CLV van een klant weet, kan je beslissen hoeveel investering dit voor u waard is om een nieuwe klant te vinden. Als we de berekening van de DMA mogen volgen, zou je 300 euro kunnen investeren in elke nieuwe klant.

Standaard wordt heel dikwijls aangenomen dat 0,5% return op een direct mail normaal is. Dus om één klant te vinden, moet je 200 mailings sturen. Met drukwerk, portkosten en handling samen, kom je al gemakkelijk aan 1,50 euro per geadresseerde. Dus 300 euro om 200 mailings te sturen waar je dan 1 klant kan uithalen.

Met andere woorden geef je dan 300 euro uit voor elke nieuwe klant.

Ben je nog mee? Goed zo. Dan geven we wat gas bij.

Stel nu dat uw bedrijf 300 000 euro per jaar uitgeeft aan marketing. Dan krijg je 1 000 nieuwe klanten per jaar. Logisch toch?

Als marketeer beslis je om in 2011 10% van uw budget (30 000 euro) in social media te investeren. In de traditionele mailing zou dit 100 nieuwe klanten opbrengen. Maar die 30 000 euro ga je in het nieuwe jaar investeren in social media. Wat moet je dan realiseren om de grote baas tevreden te stellen? Misschien haal je wel 120 of 130 nieuwe klanten binnen via dit nieuwe medium. Maar in theorie kan je al vol overtuiging zijn bureau binnenstappen als je de 101 haalt.

Met andere woorden. Je wil met uw 30 000 euro minimum 100 nieuwe klanten binnenhalen. Liefst nog veel meer.

Zo zie je maar dat rekenen eigenlijk niet zo moeilijk is maar je moet er eens mee starten. Nog steeds bang om social media te gebruiken in uw onderneming?


Dit heb je nodig om een social media campagne te starten.

Login via gezichtsherkenning

Binnenkort is inloggen op je mobiele toestel beter beveiligd dan ooit. Een app zorgt er voor dat de login werkt via gezichtsherkenning en het geluid van uw stem. Logins voor Twitter, Facebook en Gmail worden zo sneller en gemakkelijker, maar ook beter beveiligd.

De app maakt gebruik van de camera van uw toestel en is niet te omzeilen door een foto te gebruiken. Ook het knipperen van de ogen wordt gemeten.

Indien een login niet werkt, moet je nog eens apart inloggen tot de webdiensten om de settings te veranderen. Nogmaals een beveiliging dus.

zondag 7 november 2010

Going digital

Onze digitale wereld is niet meer los te koppelen van het dagelijkse leveren. Digitaal en fysiek gaan vandaag hand in hand.

Een usb ingebouwd in uw buitenmuur, is niet de nieuwste trend, maar er wordt blijkbaar wel gevolg aan gegeven.

Een New Yorker had blijkbaar toch goede ideeën en dit is dan ook het resultaat.

Toch nog even denken voor ik dit naast mijn voordeur plaats. Wat zou het voordeel zijn??? Mmmmmmm...

8pen stelt "revolutionair" keyboard voor



Bij 8pen hebben ze het toetsenbord heruitgedacht. Mobiel is de toekomst en ze hebben natuurlijk wel gelijk vanuit hun motivatie. Ik ben alvast een voorstander van verandering en toekomstdenken.

De nieuwe techniek bestaat uit een draaitechnologie waarbij de letters en tekens in 4 vakken worden ingedeeld. Door een vak te selecteren, kan je dan draaien tot het correcte teken. Door steeds terug naar het midden te keren, kan je volgende tekens en spaties zetten.

De intentie om het traditionele, verkleinde toetsenbord voor mobiele toestellen te heruitvinden lijkt mij logisch. Of dit de oplossing is, betwijfel ik ten zeerste. Het lijkt mij alvast een heel omslachtige manier om te typen. Laat staan dat dit sneller zou zijn.

Gewoontes kan je echter aanleren. En de theorie zegt dat 8 weken training kan leiden tot een aangepaste gewoonte. Hier heb ik echter niet de moed voor om er aan te beginnen.

donderdag 28 oktober 2010

Wat is het beste? Google Adwords vs. Facebook Advertising

Deze vraag stelden ze mij eerder deze week. En na enkele seconden bezinken, was het daar. Het antwoord is simpel. De vraag is verkeerd!

Google Adwords en Facebook Advertising zijn totaal verschillende soorten advertising. Het gaat niet om welk is het beste. Wel om welk is de oplossing voor mijn probleem.

Google richt zich op zoekwoorden en inhoudsgerichte pagina's die ook de Adwords vertonen. Het gaat om actieve zoekacties van de persoon.

Facebook Advertising zijn geen actieve zoekacties. Ze zijn er gewoon wanneer je jouw sociale leven onderhoudt op de grootste netwerksite ter wereld. Zijn ze relevant? Voor mij meestal niet? En de reden is simpel: "Zonder een actieve zoekactie filtert de consument relevante informatie voor zich".

Facebook Advertising laat toe om profielen te selecteren die voor u interessant kunnen zijn. Een totaal andere aanpak maar daarom niet slechter.

Het is als het ware gebaseerd op de traditionele advertenties in magazines. Je kiest een magazine omdat het profiel van dat magazine sterk overeenkomt met uw doelgroep. Passieve reclame en hopen dat je gezien wordt.

Duidelijk?

zaterdag 23 oktober 2010

Trends voor 2011

We zijn nog maar oktober, maar ik durf toch al enkele trends voor 2011 te noemen. Hoe langer hoe meer wordt duidelijk hoe snel onze wereld en onze communicatie veranderd. Daarom moeten we steeds blijven evolueren.

1. Content, content en nog eens content.

Heb ik al gezegd dat content belangrijk zal zijn? Inhoud is en zal een aandachtspunt blijven. Iedereen wordt een mediabedrijf. Elke site wordt een content-provider en iedereen zal voor zich filteren. Zolang we als bedrijf maar relevant, interessant en waardevol communiceren.

Geef uw bedrijf een gezicht, zorg voor content maar huur een goede copywriter die weet wat wel en wat niet te zeggen via de inhoud van uw communicatie. Whitepapers, podcasts en videos zullen nieuwe klanten aantrekken.

Het gaat niet om de hoeveelheid maar eerder om de kwaliteit. Denk niet in boeken en vele webpagina's maar in social media updates en blogposts. Denk niet aan veel en uitgebreid maar aan specifiek en doelgericht. Content is belangrijk, kwalitatief!

2. Klantenbinding of relatiebeheer

We gaan meer van klantgecentraliseerde naar klantgerichte organisaties. En ik spreek hier niet over klantgerichte communicatie. Want dat doet iedereen al jaren. Maar bedrijven moeten de klanten betrekken in het proces van de onderneming. Communicatie wordt een echt tweerichtingsverkeer.

Communiceren met de klant zal meer dan ooit een wisselwerking zijn in 2011 waarbij de sociale media massaal zijn introductie doet in de B2B wereld. Leer van uw klanten. Vraag advies en je zal verbaasd zijn wat je allemaal kan leren.

De communicatie van uw mensen versmelten met de communicatie van de onderneming. Want daar gaat het over: mensen.

Via sociale media krijgt het bedrijf een gezicht. En consumenten gaan een interactie aan met een gezicht. Een persoon.

3. Sociaal zakendoen of social commerce

Sociale netwerken als Facebook zullen toelaten om via hun medium te verkopen, als een webshop. Zo kan je het aan uw vrienden vertellen, en zij aan hun vrienden enz. Zelfs wanneer je geen eigen webshop hebt, kan je uw producten online aanbieden.

Een makkelijk en handig systeem om op te zetten.

Iedereen zal de mogelijkheid hebben om zijn producten aan te bieden aan de contacten van bv Facebook. Een virale verspreiding is mogelijk maar bijna niet te controleren. Nog nooit zo handig geweest om een bepaalde doelgroep zo gemakkelijk te benaderen en zo direct.

4. Q&A websites

Vraag en antwoord... Nog meer interactie... Mensen gaan in 2011 meer dan ooit beroep doen op het advies van hun virtuele vrienden. Yahoo! Answers bestaat al langer maar kende weinig succes. Toch zal volgend jaar hier verandering in brengen. Echte vragen van echte mensen verdienen ook echte antwoorden van echte mensen.

Informatie verzamelen en monitorren zal nog nooit zo gemakkelijk geweest zijn. Hier wordt meer en meer belang aan gehecht en deze tools zullen de referentieposten worden. Want waar hecht je belang aan? Een antwoord op uw vraag van echte personen of de referentie op de website van de verkoper?

5. We gaan mobiel

Als Europeanen lopen we achter. Tegenover de Asiaten weten we zelfs niet hoe we onze telefoons moeten gebruiken. Betalen via de gsm en geld ontvangen via mobiele applicaties zullen we leren in het komende jaar.

BNP Paribas kondigde deze week nog haar banking-app voorgesteld. En het dataverkeer en het financiële kaartje zal een duik nemen. Met bedrijven als Mobile Vikings zal mobiel een straf medium worden. Benieuwd hoe Proximus, Mobi* en Base daarop zullen reageren.

Apps zullen minder afhankelijk worden van het toestel, maar meer webbased zijn en specifiek voor mobiel ontworpen. Want een app voor iphone is niet hetzelfde als voor ipad. Grafisch en qua interface zijn er fundamentele verschillen die velen nog vergeten.

6. Nieuwe business modellen

Onze huidige business modellen worden massaal herbekeken. We moeten op andere manieren gaan denken als we zaken willen blijven doen. We zoeken en vinden nieuwe methodes om onze business op te zetten.

Natuurlijk zullen huidige modellen nog blijven bestaan, maar steeds meer zullen ze verder weggedrukt worden in de economie van morgen.

Kijk maar hoe social media onze seo beïnvloed doordat Bing en Facebook een samenwerking aangaan. Google hanteert tweets in zijn zoekresultaten. Seo-bedrijven worden digitale media bedrijven. We moeten de missie niet veranderen, wel de methode.

7. Verbaasd maar niet verbijsterd

Elk jaar worden we verbaasd door de groten der aarde. Zie maar naar Apple, Google, Twitter, Facebook... die ons keer op keer verrassen. En dit zal in 2011 niet anders zijn. Dus verwacht u maar aan een aantal nieuwsbommen.

Maar wees niet bang. Google zal niet de wereld veroveren. Apple wordt geen alleenheerser en Facebook zal niet het enige sociale netwerk zijn. Punt 6 is ook hier van toepassing. Ook de groten zullen op zoek moeten gaan naar nieuwe modellen om 'on top' te blijven.

Conclusie:

Sociaal wordt een werkwoord. Eén van de weinige methoden om bij te blijven en te blijven innoveren. Heel veel van 2010 staat nog in zijn kinderschoenen: denk aan location-based services, analytics op alle gebieden, rich media en auto-generated content...

De wereld is meer dan ooit in verandering en ik verander mee! Wait and see!

dinsdag 12 oktober 2010

Canon Pixma: een printer met geluid

De nieuwe all-in-one printer van Canon, de Pixma, hanteert een kleurrijk embleem.



De beelden werden gefotografeerd door fotograaf Linden Gledhill. Hij wilde beelden van verf creëren en fotograferen. Alleen is een beeld van alleen verf, met de pure kleur niet mogelijk. Daarom hanteren ze de kracht van geluid.



De beelden zijn gemaakt 'to celebrate color'. En door de zeer kleine oppervlakte om te fotograferen en te filmen, was dit project een echte uitdaging. De scherpte werd gesteld op minder dan een millimeter. Dat doe je niet zomaar na met eender welke camera.

Mij deed het denken aan het experiment van maïzena en water. 2 ingrediënten die vloeibaar zijn als je ze samenvoegd, maar onder de kracht van geluid tegen elkaar klitten. Vorige week kwam dit experiment nog hier: in de nerd-soap 'The Big Bang Theory'.

zondag 10 oktober 2010

Interactief de toekomst tegemoet



Ik zeg het al langer, interactieve applicaties zijn de toekomst. En met dit filmpje krijg je een duidelijk voorbeeld voorgeschoteld.

De apps in het filmpje tonen aan hoe je interactief op tv-programma's kan reageren. Want interactiviteit gaat om een reactie op een inkomende prikkel. En de mogelijkheden? The sky is the limit. Onze continue veranderende technologische innovatie zal in staat zijn om nog meer en nog directer te reageren op tv, radio, billboards...

Naast de mogelijkheden voor de interactie, zie ik ook een toekomst voor de reclamewereld. Denk maar aan iAd van Apple dat alvast een belangrijke rol kan spelen in de apps. En daarvoor moeten deze apps niet volgens het traditionele netwerk van iTunes komen. Webbased apps zijn in opmars en de technologie zal dit meer en meer toelaten om sneller en meer te reageren.

Mijn technische kennis moet me hier in de steek laten om hier dieper op in te gaan, maar de strategische keuzes voor bedrijven om hier in mee te gaan, de complexiteit en functionaliteit die de gebruikers nodig hebben, zijn voor mij alvast interessante punten om over verder te denken.

zaterdag 9 oktober 2010

Kopenhagen in de ban van de slang

De zoo van Kopenhagen (Denemarken) voert een actieve campagne in het straatbeeld van de hoofdstad. Een gigantische slang neemt de stadsbus helemaal in.

Het concept werd gemaakt door bureau Packsaddlled Y&R.

Opvallend is het alvast wel. Mooie campagne die het woord wel laat rondgaan. Knap gedaan!

Traditionele reclame van auto's bestickeren is nog steeds big business. Maar om op te vallen moet je creatief zijn! Creatief en lef hebben!


dinsdag 5 oktober 2010

Personal Mind Power - Carl Van De Velde

Eergisteren, een mooie en warme zondagnamiddag, zat de zaal van San Marco Village in Schelle helemaal vol. Het seminarie Personal Mind Power van Carl Van De Velde was in enkele woorden: inspirerend, motiverend en plezierig.

Heb ik iets bijgeleerd? Neen. Maar daar gaat het niet om. Wat ik heb gehoord, wist ik al. Maar ik deed er nog te weinig mee. Het gaat niet om dingen te leren, maar om ze te doen. Niet beslissen om iets te doen, maar actie ondernemen.

Dit seminar was interessant voor mezelf, persoonlijk en professioneel. De mensen rondom mij zullen er van kunnen meegenieten en zoals Carl het zelf zegt, een gelukkiger en prettiger leven leiden.

Carl verkoopt zijn seminar op de typisch Amerikaanse manier. "Een gelukkiger leven en financiële onafhankelijkheid in 8 weken". Een manier van aanpak waar ik niet van hou. Inhoudelijk zit dit juist in elkaar. De verpakking om het aan het grote publiek aan te bieden, vind ik persoonlijk niet mooi.

Belangrijke punten om te onthouden:
  • motie weerspiegelt emotie
  • onbewust kennen we niet het verschil tussen waarheid en leugen
  • de geest kent geen 'neen'
  • emoties werken in een spiraal, negatief of positief
De praktijktoepassingen starten nu. Ja, ik wil een gelukkig leven. Natuurlijk wil ik financiële onafhankelijkheid. En nog veel meer van dat.

Mijn advies: ga naar een Personal Mind Power seminar en beslis. Is dit voor mij of niet? Ga ik mee in zijn filosofie of niet? Beslis en doe.

Ik deel de filosofie van Carl zoals hij het inhoudelijk bedoeld. En toepassen in de praktijk is nu de opdracht. Daarom deze korte vraag die Carl stelde. "Er zitten 3 kikkers op een tak naast een vijver. Eén ervan beslist om in het water te springen. Hoeveel kikkers zitten er nog op de tak?"

Het antwoord: "3". Het is niet omdat de ene beslist om te springen dat hij ook effectief springt.

Spring!! Doe!! Onderneem!!

Ga voor geluk. Streef naar het beste wat je kan en wil zijn. Geniet van elke dag en heb geen spijt. Spijt hebben is overbodig en nutteloos. Leer en ontwikkel.

Ik geef jullie nog graag één van de meest inspirerende nummers voor mij mee.

maandag 4 oktober 2010

kleine letters aub

Het Nieuwsblad en De Standaard melden vandaag dat de namen van bedrijven steeds meer met kleine letters worden geschreven. Zie maar naar het nieuwe logo van bpost. Volgens beide kranten een opmerkelijke trend. Maar dit is een trend die al langer aan de gang is. Ik zie dit al enkele jaren gebeuren, ook bij de logo's die wij hier creëren.

Kleine letters zorgen voor een betere leesbaarheid. Dat is bewezen. Maar het is ook bewezen dat consumenten namen in kapitalen beter onthouden. Waarom dan die kleine letters gebruiken?

Beide kranten, en hun geïnterviewden, keren terug naar het begin van de crisis. Bedrijven kiezen bewust voor bescheidenheid en een terughoudend logo. Een logo weerspiegelt de strategie van een bedrijf en daar hebben ze gelijk. Als we naar de logo's kijken die recent vernieuwd zijn, valt dit op. Zeker bij de bedrijven die door de crisis getroffen zijn of er zelfs bijna verantwoordelijk voor zijn. Fortis veranderde zelfs zijn naam.

Tom Andries van het Leuvense bureau Today zit voor mij korter op de bal. De trend maakt bedrijven socialer en sympathieker. Ze staan korter bij de mensen. En de dag van vandaag heeft hij gelijk. Bedrijven kiezen hier bewust voor om die strategie te volgen.

Maar ik ga nog verder terug. De jaren voor de crisis. Want ook toen was dit reeds 'in'. Kleine letters zorgen voor een hogere positionering van het merk. Niet verder van de consumenten, wel de perceptie van meer waarde te bieden.

Kleine letters dateren al van in de middeleeuwen, toen familienamen van adel met een kleine d geschreven werden. de groot; van der veken...

Een hogere positionering van het merk.
Korter bij de de mensen en sympathieker.
En het oogt gewoon grafisch veel mooier.

vrijdag 1 oktober 2010

Creatief zijn bij de inrichting

Het Nederlandse reclamebureau BrandBase heeft een nieuw kantoor in het hartje van Amsterdam. De opdracht voor de interieurarchitecten was duidelijk: origineel en met recycleerbaar materiaal.

En het resultaat waren de EURO-pallets. Tientallen!! Maar laat de foto's spreken.








donderdag 30 september 2010

Out of the BOX thinkin'

Op een andere manier naar dingen kijken, kan soms een heel nieuwe wereld openen. We denken dikwijls nog te veel in de termen die voor ons bekend zijn, waarmee we vertrouwd zijn en waar we ons goed bij voelen. Waarom? Omdat het zo altijd geweest is.

"Jooze", een bedrijf dat fruitsappen produceert, gaat een nieuwe weg in met zijn verpakkingen. Buiten het kader durven denken. En daarvoor hebben ze de Australische student Yunyeen Yong aan het werk gezet. Een jongeman met een opdracht. Een opdracht om eens niet standaard te denken.

De nieuwe bricks van Jooze zijn dan ook aantrekkelijk en vernieuwend. Geïnspireerd door het basisproduct: fruit! Toegepast voor de schoolkinderen als doelgroep. En de kleuren zijn fel en aantrekkelijk, net zoals het echte fruit.



zondag 26 september 2010

Deze telefoon komt er niet :'(



Deze week maakte Mozilla Labs de Seabird bekent. Een gsm met de technologie van morgen. Billy May werkte bijna 2 jaar aan het concept en zocht input van over de ganse wereld en van verschillende sectoren.

De Seabird is een experimenteel concept om aan te duiden hoe gebruikers in de toekomst interactief met mobiele toestellen kunnen omgaan. Het geprojecteerde toetsenbord en beeldscherm zijn vandaag mogelijkheden die nog niet in telefoons zijn geïntegreerd maar wel bestaan. Billy May combineert vele functionaliteiten die in hun kinderschoenen staan allemaal in één toestel.

Aangezien meerdere merken zoals Samsung, Motorola en LG zich bezighouden met projectiesystemen, zal dit concept een stevige vooruitgang boeken in de mobiliteit van deze toestellen. Want met de Seabird is een gsm zo omgezet naar een desktop. Eender waar, eender wanneer.

Gaat Mozilla een telefoon produceren? "Neen" luidt het antwoord heel duidelijk. Mozilla focust zich op software Firefox Mobile om het online gebruik nog te vergemakkelijken.

Jammer dat deze telefoon er niet zal komen. Het concept sprak mij alvast sterk aan.

zondag 19 september 2010

5 redenen waarom Social Media goed is voor KMO's

Sociale media staat nog in zijn kinderschoenen in de bedrijfswereld. Vooral de KMO's in België houden de boot nog af wegens het meestal onbekende terrein.

Toch zou sociale media marketing ook voor KMO's interessant zijn en een meerwaarde bieden in hun communicatie. En dat omwille van 5 redenen:

1. Neem een voorsprong op uw collega's

Studies tonen aan dat kleine ondernemingen die het initiatief nemen om sociale media op te nemen in hun communicatie, sneller groeien dan hun collega's die dit niet doen. De recente studie van het 'Center for Marketing Research' verklaart ook dat kleinere ondernemingen dit in de komende jaren in hun tactiek zullen opnemen.

Mijn advies naar de ondernemingen is dan ook om dit zeker te overwegen. Vandaag kan je een voorsprong nemen, morgen moet je inhalen. Neem nu al een voorsprong en zorg voor een sterkere groei.

2. Een grotere doelgroep

Facebook heeft 500 000 000 gebruikers. Twitter zit aan 145 000 000 gebruikers. In België alleen heeft 67% van de bevolking een online account. En naargelang de leeftijd stijgt dit tot 97% tussen 15 en 20 jarigen.

Een ongelooflijk grote doelgroep dus. En door sociale media kan je hen allemaal bereiken door het op de juiste manier aan te pakken. Stel doelen op en zorg voor een authentiek gedrag.

3. Sterkere seo

Zoals we weten, houdt Google van activiteit. En door op sociale media actief te werken, is de activiteit aanzienlijk hoger dan bij traditionele websites. En met een hogere activiteit kan je hoger scoren bij zoekresultaten.

Maar niet alleen de activiteit wordt verhoogd. Ook externe links naar uw website worden verhoogd. Nog zo'n parameter om beter te scoren. Dus pak sociale media goed aan en zorg er ook voor dat uw website beter scoort. Potentiële klanten die op zoek gaan, zullen merken dat de activiteit en het bestaand van uw firma aanzienlijk wordt verhoogd. Tenzij u een website wil als een electronische brochure?

4. Schep vertrouwen

Vandaag de dag is het internet 'the place to be' voor informatie. Waar gaan we anders op zoek? Afwezigheid op het net is dan ook helemaal fout. Prospecten zullen zich afvragen of je wel iets te vertellen hebt of wat je te verbergen hebt.

Wanneer beslissingen gemaakt worden, gaan klanten op zoek naar vertrouwen. En wat als ze jou niet vinden? Hoe kan je zeggen dat je service verleend wanneer je het mensen moeilijk maakt om u te vinden?

5. Social Media zorgt voor respect

Actief werken met sociale media zorgt er voor dat prospecten weten wie je bent, wat je doet, hoe je het doet en waar je het doet. Ze vinden hun antwoorden nog voor er een conversatie plaatsvindt. Mensen zien uw onderneming als een te vertrouwen bron van informatie wanneer het op beslissen aankomt.

Mensen volgen de weg van de minste weerstand. En met sociale media kan je die weerstand helemaal wegnemen.

Conclusie:

Sociale media marketing is 'hot'. En als je vandaag mee kan, kan je een voorsprong uitbouwen. En zou dat nu niet mooi zijn?

zaterdag 18 september 2010

Facebook: A story about Mark Zuckerberg



Greenpeace lanceerde een campagne om Facebook CEO Mark Zuckerberg aan te sporen een energievriendelijk datacenter te bouwen in Oregon. Het datacenter moet voor Greenpeace aangedreven worden door groene energie.

Momenteel zou Facebook gebruik maken van energie die voortkomt uit koolsteenwinning. Volgens de groene jongens zou het datacenter zoveel energie nodig hebben dan Duitsland, Brazilië, Frankrijk en Canada samen tegen 2020.

Met dit promofilmpje en de aanmoediging via sociale media om het met de wereld te delen, moet de druk op CEO Mark vergroot worden.

Hopelijk zal Facebook hier gevolg aan geven en de richting van groene energie kiezen.

woensdag 8 september 2010

Search faster than ever!

Resultaten nog voor je ze typt. We keken er allemaal naar uit en eindelijk is het zover. De nieuwe Google instant Search toont direct de resultaten terwijl je typt. Geen enter meer duwen, niet meer scrollen. Zoeken was nog nooit zo gemakkelijk. Je weet vanaf het begin of je op het juiste pad zit voor je zoekresultaten.


Volgens Google is zoeken op het net nog lang niet waar het moet zijn. Met Google Instant Search zetten ze alvast een grote stap naar de toekomst maar de internetgigant voorspelt nog meer veranderingen in de toekomst.

Naast de directe resultaten die onderaan zichtbaar worden, zijn de resultaten ook geupdated in geval van typfouten. Weet je niet goed hoe je een bepaald woord schrijft, met de instant search zal dit verleden tijd zijn. De zoekrobot interpreteert de typfouten en geeft de resultaten weer van het correct geschreven woord(en).

De update van Google is ook belangrijk voor real-time searches. De relevantie verhoogt enorm als je resultaten ziet nog voor je de zoekopdracht hebt getypt. Handig voor websites met veel informatie. Benieuwd of dit ook een invloed zal hebben op Google Adwords en de meerwaarde die er nu wordt uitgehaald. Google Adwords is beperkt tot zoekwoorden die we zelf ingeven. Maar met Google Instant Search zijn typfouten toegelaten, volledige woorden of zinnen worden overbodig.

Benieuwd wat de velen Adwords gebruikers (die goed zijn voor zo'n 2 miljard USD) hier van gaan vinden.

Voorlopig is Instant Search enkel nog weggelegd voor de USA. Dus we zullen nog even moeten wachten om dit bij ons uit te testen. Maar op de US Google is 'belgian cowb' voldoende om onze website als eerste terug te vinden.

dinsdag 7 september 2010

Google animeert

Google animeert zijn logo! Waarschijnlijk naar aanleiding van de 12e verjaardag van de zoekmachine. HAPPY BIRTHDAY Google!!

We hebben al tal van coole logo's gezien van de internetgigant, maar dit is waarschijnlijk één van de beste. Het logo ontwijkt jouw muis wanneer je dichter bij het logo komt. De aparte delen van het logo vliegen er als het ware van weg.

De nieuwe gadget is enkel op de US-versie zichtbaar maar ik geef je alvast graag de link mee. Surf naar http://www.google.com/webhp?gl=us en enjoy!

Wat opvalt is dat het logo niet klikbaar is en dus ook niets doet buiten wegvliegen.
Het is weer eens wat anders en dat mag. Deze is cool, maar pacman was dat toch ook. ;)

Benieuwd of Google nog een reden laat weten van de aanpassing. We houden het voor u alvast in het oog.

maandag 6 september 2010

Sarkozy slachtoffer van GoogleBom

De Franse president is dit weekend het slachtoffer geworden van een GoogleBom. Zoekterm "trou du cul" wat net zoveel betekent als "lul" zorgt er voor dat zijn FB-pagina bovenaan scoort.

Door het opzet kunnen soms leuke en minder leuke resultaten de zoekmachine beïnvloeden. De term 'Google bombing' is niet nieuw. Webmasters kennen de effecten al langer om bepaalde zoektermen aan een bepaald resultaat te linken.

Eerder waren George Bush en Tony Blair al slachtoffer. Maar ook bedrijven als Microsoft moesten er aan geloven.

Google benadrukt in deze gevallen hun onpartijdigheid en objectieve resultaten. Tenslotte is het nog steeds een machine die de resultaten bepaald volgens een algoritme. Zoals we allemaal weten, zijn er honderden parameters die Google hanteert. Misschien wel hoog tijd om ook deze toepassing voor de positieve en goede boodschappen te gebruiken.

Windows Live Photo Gallery strikt internetberoemdheid

Begin dit jaar werd Paul Vasquez, nog een echte hippie, wereldberoemd met zijn filmpje waarin hij minuten lang een dubbele regenboog mocht aanschouwen. Het fenomeen maakte heel wat emoties los bij de man en zijn fimpje werd al meer dan 13 miljoen keer bekeken op YouTube.



Maar nu wist Microsoft de man te strikken voor reclame van hun Windows Live Photo Gallery waarmee je makkelijk meerdere beelden kan samenvoegen tot één groot landschap.

In de 2 filmpjes doet Vazquez de scene over, al is het met heel wat minder emotie en gevoel. Hij laat ook in één keer zien hoe gemakkelijk je foto's kan samenvoegen via de nieuwe Windows.

Een tweede promofilmpje laat Vazquez aan het woord om te vertellen hoe makkelijk en handig Windows Live wel niet is.

De grote hamvraag: Is de oude hippie gevallen voor het grote geld? En hoeveel versies gaat Microsoft hier meer door verkopen?



vrijdag 3 september 2010

Creatieve branding

Dit vond ik een goeie. http://www.youtube.com/user/tippexperience. Kijk alvast en geniet.

De branding die Tippex hier doet, is een staaltje creativiteit. Niet alleen is er goed over nagedacht, de spot is ver genoeg uitgewerkt om vele mogelijkheden te geven. Snel heb ik de volgende geprobeerd: loves, f*cks, drinks, eats, sleeps en natuurlijk de onoverwinnelijke s*cks.

Wat een smerig taalgebruik!! En dat voor zo vroeg in de morgen. Maar ook daarmee hebben de makers rekening gehouden.

Of de verkoop van Tippex effectief de hoogte zal ingaan, moet de toekomst uitwijzen. Voor ons is het alvast een leuke break.

woensdag 1 september 2010

This is great!

Dit is echt leuk. Meet Eater is een initiatief om via Facebook de connectie tussen mens en plant terug te brengen. De meeste planten hebben zonlicht, water en zuurstof nodig om te groeien. De 'Meet Eater' plant heeft vrienden, wall posts en reacties nodig. Liefde zoals de pagina het noemt.

Een systeem zorgt er voor dat de plant water krijgt en/of de zon doorlaat wanneer er meer vrienden en wall posts komen op de F-pagina.

Maar ook als je 'Meet Eater' in het echt ontmoet, zal de plant reageren op menselijk contact. Als je hem aanraakt of wil voeden, zal de plant daarop reageren.

Online en offline worden hier prachtig gecombineerd. En sinds het project online is gegaan in mei, zijn er ondertussen al meer 1450 fans van de pagina en de interactie is ongelooflijk. Het sociale gevoel dat de pagina uitstraalt is waar het allemaal om draait. De interactie tussen menselijk en interactief contact wordt waargenomen via webcams om de correlatie tussen beiden te meten.

De organisator Bashkim Isai is ook een beetje bezorgd. Als dit project uit de hand loopt, zou de plant te veel water kunnen krijgen en dus sterven. Maar hiervoor rekenen we natuurlijk allemaal op het sociale respect van de F-gebruikers. En ondertussen staat het project al bijna 4 maanden sterk in zijn schoenen.


Mij kan dit project alvast heel sterk boeien. Sociale media is meer dan Facebook of Twitter. Er zijn zoveel platformen vandaag maar het sociale aspect is waar het om draait. Niet voor niets is de eerste Belgische Twitnick op 12 september zo belangrijk.

Om het met de woorden van Clo Willaerts te zeggen: "Let's put the 'social' back in social media".

dinsdag 31 augustus 2010

Zonder meer woorden

Prioriteiten stellen!!

Prioriteiten stellen is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet als je vandaag de dag je mailbox opent. Tientallen mails die te verwerken zijn en terwijl je door dit traject worsteld, komt er nog wat bij.

Dus moeten we bepalen wat belangrijk is. En die indeling maken we steeds opnieuw. Een repititief werk dat belangrijk is. Dus de oplossing: automatiseren of uitbesteden. En aangezien mijn persoonlijke mailsecretaresse nog niet is toegekomen, zou automatisatie de oplossing zijn.

En Google gaat er voor zorgen. Met Priority Inbox wordt automatisch bepaald wat dringend is en wat niet. Aan de hand van uw mailbox, uw reply's en eerder persoonijke acties maakt uw mailbox een bepaalde indeling. Manueel kan u nog veranderingen doen en die worden in de toekomst mee opgenomen in de technologie. Dus uw mailbox wordt altijd beter en beter gestructureerd met minder en minder fouten. Is dit al 'artificial intelligence'??

De komende week wordt het project uitgerold bij Gmail-users die deze app hebben geselecteerd. Het gaat het werk van mijn mailbox alvast vergemakkelijken om te focussen op de mails en niet meer de organisatie.

Benieuwd hoe vlot dit zal werken en hoelang de integratie duurt voordat Gmail geen fouten meer maakt in de selectie. Het achtergrond muziekje is alvast cathy en aantrekkelijk. Misschien kan het wel gebruikt worden bij de ontvangst van een nieuwe mail??

zaterdag 28 augustus 2010

Awesome screenshot in Safari

Social Media wordt overal in geïntegreerd. Ik heb het al meer gezegd en blijf het zeggen. Communicatie is zo veranderd en we lopen per definitie achter. Dit is een leuke add-on bij Safari voor wie informatie delen met anderen belangrijk vindt.

Awesome screenshot maakt het mogelijk om een volledige of gedeeltelijke screenshot van uw scherm te maken. Dit was al mogelijk voor de goeden onder ons die met Mac werken. Maar Awesome Screenshot gaat verder en maakt het ineens mogelijk om de (gedeeltelijke) screenshots te bewerken en direct te delen, via mail en sociale media natuurlijk.

Hoe deel jij informatie met anderen? Deel je überhaupt wat je vindt? Kwestie van interesse of om professionele redenen? Informatie delen is de nieuwe manier van communiceren en de belangrijkste reden van het succes van de sociale platformen.

Courier for Mac is comin'

Courier 4 Mac is een nieuwe applicatie die vanaf volgende week beschikbaar zal zijn. En zoals vandaag alle nieuwe items (en nog meer in de toekomst) biedt de applicatie de mogelijkheid om eender wat te versturen via mail en te integreren in uw sociale media platformen.

Elke dag komen er tal van applicaties uit en één voor één willen ze de beste zijn. Maar deze teaser wist mij alvast te charmeren. Leuk gemaakt, duidelijk en eenvoudig.

Stop-motion films zijn 'hot'. Een opkomende trends sinds een jaar of 2 en vandaag de dag gebruikt door velen. Maar tot in het bedrijfsleven dringt het maar moeilijk door. Toch is dit volgens mij een interessante en leuke manier om te communiceren.

Een stop-motion geeft je alle vrijheid om een leuk scenario op te zetten tegen een lage kost. De film is daarentegen dan wel arbeidsintensief maar volgens mij toch de moeite om ook op KMO niveau te implementeren.

Begin alvast met een sterk scenario en een stevige structuur alvorens de eerste foto te nemen.

Geen Twitter meer voor 50 Cent


Het Twitter-profiel van rapper 50 Cent is geschrapt. De 'live rich or die tryin'-artiest twitterde deze foto op Twitter met de vermelding "Ya'll luv the Kim K Burger?".

Hiermee verwijst hij naar de iets corpulentere kont van Kim Kardashian, actrice en model.

Het is niet de eerste keer dat 50 Cent sexueel getinde foto's en video's via Twitter verspreid. En het sociale netwerk oordeelde nu dat het te ver is gegaan. Het profiel van de 9 keer neergeschoten 'thug' is verwijderd.

Benieuwd of onze vriend nieuwe manieren (en uitlaatkleppen) gaat vinden om zijn expressie aan de wereld te tonen?

donderdag 26 augustus 2010

'Like' it or not...

Een 2-tal weken had ik dit getwitterd. Het was een toffe manier om de 'like' knop van Facebook ook op andere manieren te gaan gebruiken. Maar het gaat veel verder. Het concept blijkt echt aan te slaan en steeds meer evenementen willen sociale media gebruiken in hun communicatie en tijdens het event.

De toekomstige marketeers zullen hier steeds meer en meer op inspelen. Ik voorspel nu al dat elk event in de toekomst ook zijn eigen leven online zal krijgen... in real-time.

Op 12 september mag u van mij (samen met Emma en Marijn) de allereerste Belgische Twitnick verwachten. Een sociaal event dat online begint en online zal eindigen. En tussendoor en tijdens de twitnick, ja hoor, dan zal het ook online zijn leven leiden.

Waarom? Omdat de psyche van de mensen gewoon is veranderd. Voor de jongsten onder ons is het niet meer dan normaal dan een online leven te leiden. Het digitale tijdperk heeft er voor gezorgd dat we vandaag de dag alleen maar vluchtiger, sneller en roekelozer zijn geworden maar daar liggen we niet van wakker. Natuurlijk niet, we hebben niets anders gekend.

Geniet van het Coca-Cola-Village Festival in Israël. Een wereldbedrijf dat hier goed op inspeelt. En de huidige trend voorspelt nu al dat 2/3 van de communicatie over sociale media zal gebeuren tegen eind 2010.

dinsdag 24 augustus 2010

Canada houdt USA op de hoogte



Interactieve schermen zullen de toekomst worden. Want de Amerikanen die in Canada op reis zijn, kunnen via interactieve muren en schermen de drukker Amerikaanse burger op de hoogte houden.

In de grote steden New York, LA en Chicago werden ganse muren opgetrokken met daarop twitterberichten, foto's en referenties van de reizende burgers. The Canadian Tourism Commission maakt gebruik van sociale media om de Amerikanen warm te maken meer van Canada te ontdekken.

Blijf ontdekken!

vrijdag 20 augustus 2010

Great advertising on the right place.

Als we over chatroulette.com spreken, worden we al misselijk door er aan te denken. Penis na penis wegzappen is voor de sociale media een stap te ver. Zo sociaal moeten we ook niet zijn.

Maar ChatRoulette kan ook ingezet worden voor een advertentiecampagne. En voor een nieuwe horrorfilm is dit natuurlijk de perfecte plaats. De helft is zowiezo al horror.

Het aantrekkelijke meisje zorgt er voor dat er niet te snel op 'next' wordt geklikt. Wat volgt is voor de bezoekers echter een onverwacht moment. Daarom roep ik dit filmpje uit tot "Best Interactive Social Advertising" van het jaar.

Enjoy!


Thanks to: MVDB for sharing

Without words...

donderdag 19 augustus 2010

Een echte held



De held van het kantoor: De IT-verantwoordelijke. En ja hoor, het komt meer voor dan je denkt. De printer werkt niet, ik kan niet meer op facebook, mijn muisje doet raar... En nog veel meer.

Initiatiefnemer Combell gaat deze vergeten helden terug in de kijker zetten. De website www.heldenvanit.be biedt de mogelijkheid om uw held in de bloemen (en in de kijker) te zetten. De winnaar maakt kans op een reis naar Thailand.

Naast het toffe initiatief, trok vooral de video mij aan om te gaan kijken. Perfect de typische dingetjes weergeven waar de IT-held bij helpt. Want de IT-verantwoordelijke moet heel dikwijls onze fouten opkuisen. En dat doet hij in een handomdraai.

De Helden van IT is in ieder geval een leuk concept. Het bureau Markee en 3'Sacrowd realiseerden het geheel en de promofilm. Leuk gedaan.

Facebook Places is here

Waar ben je? En waar ben ik?

Facebook lanceert zijn geolocatie-app waar het de laatste maanden zo hard heeft aan gewerkt. En volgens de grootste sociale netwerksite ter wereld is FourSquare maar 'peanuts'.

"Facebook Places is meer dan zeggen waar je bent. Het is een volledige opbouw van je profiel.": aldus de ontwerpers. Je zal er ook mee kunnen zien waar uw vrienden zijn en wat ze daar doen. Want aan elke plaats zal het ook mogelijk zijn om uw status te updaten, foto's te koppelen en news-feed hangen.

De grote vraag zal zijn hoe Facebook de privacy gaat aanpakken? Hoe gaat het juist in detail in zijn werk gaan? Zullen er location-based advertenties aan hangen? En gaat FourSquare er helemaal aan? Want er zou wel een samenwerking zijn tussen beide online bedrijven.

Ik ben alvast heel benieuwd naar het resultaat. Maar het is nog wachten geblazen, want voorlopig is Facebook Places enkel voor de States weggelegd.

Ik denk wel dat heel veel mensen schrik zullen hebben voor hun privacy. Want tenslotte kunnen alle vrienden zien waar je op dat moment bent.

Afwachten en curieus blijven tot ik van start kan gaan. ;)

woensdag 18 augustus 2010

LG's ludieke actie

Vakantie is prachtig, maar wat met al die was daarna? Een grote waslijn met "Hoe WAS je vakantie?" geeft bijna de oplossing.

Voor de nieuwe wasmachine met een trommel van 11kg, werkte het bureau LVT een ludieke actie uit naast de Brusselse ring. Zo kan je die vervelende job tot een minimum beperken.

De passerende thuiskomers zullen alvast opgekeken hebben. Want opvallen deed het wel.

woensdag 11 augustus 2010

Ik neem ontslag


Hoe je ontslag kan nemen in 33 foto's? Jenny doet het op een originele manier. Door 33 foto's van zichzelf aan het ganse bedrijf door te sturen. En wees maar zeker dat dit werkt. Over haar (voormalige) baas Spencer, geeft ze meer dan voldoende informatie. Hij krijgt de volle lading met gedetailleerde gegevens over zijn surfgedrag.

Jenny zal alvast goed terechtkomen. Daar twijfel ik niet aan. Aan creativiteit heeft ze geen gebrek.

Een demper op het verhaal is dat Jenny eigenlijk actrice Elyse Porterfield. De makers willen met de stunt aantonen hoe een nieuwtje over het internet maximaal te verspreiden is.

De populaire blog thechive.com zit achter het initiatief en de hoax werd door velen als waarheid aanzien. Een sterk staaltje van virale marketing en de les dat je maar beter kan oppassen.

Vs vergelijkingen



In dit filmpje wordt de nieuwe iPad tegen de Windows 7 Slate computer gezet. Ze voeren gelijkaardige taken uit en zo zie je direct het verschil in de functionaliteiten en de gebruiksvriendelijkheid.

Ja, ik zou voor de iPad kiezen. Maar daar gaat het hier niet om. 2 producten die lijnrecht tegenover elkaar staan in de communicatie, worden hier naast elkaar voorgesteld. Een duidelijk beeld van wat en hoe beide touchcomputers werken.

Voor wie is dit goede reclame? Komt er één product sterker uit dan het andere en zo ja, waarom? Ik stel alvast voor om dit meer te doen. En ben je producent van een product en zeker van je stuk? Maak dit zelf en duw het op het net. Focus op virale marketing om dit er door te krijgen en je hebt sterkere reclame dan een dure en/of fancy spot.

Natuurlijk alleen als je héél zeker bent. ;)

vrijdag 6 augustus 2010

Paraplu'tje, parasolletje

Tijdens mijn vakantie in Garda, Italië vorige week, hadden we toch wel één dag regen zeker. Maar toen heb ik ook de beste verkoper ooit aan het werk gezien.

De markt in Bardolino, 10u in de ochtend. De vele marktkramers zien de regen aankomen en beginnen hun duurste spullen alvast in veiligheid te brengen. En toen brak de regen los. Anderhalf uur lang viel het met bakken uit de hemel.

Het kraampje waar ik met Leen ging schuilen, stond tot de rand gevuld. Iedereen zocht nog een plekje om niet str*ntnat te worden. En de verkoper zag natuurlijk een gouden zaak.

Promt verhoogde hij de prijs van zijn paraplu's van 3 euro naar 5 euro en verkocht er zo'n 200 in een klein kwartiertje. De mensen stonden met hun portefeuille te zwaaien om toch maar ééntje te bemachtigen. Precies de New York Apple-store met de release van de iPhone 4.0.

De verkoper wist zijn mensen aan te trekken. Met een luide stem en zijn slecht Duits, wist hij alle paraplu's te verkopen in 15 minuten. Uitverkocht! En er waren nog geïnteresseerden. Heeft die even gouden zaken gedaan seg.

Zoals al langer geweten, is verkopen een kunst. En dan kunnen we van die marktkramers nog wat leren. Deze Italiaan wist alvast de originele betekenis van reclame in de praktijk om te zetten. (reclamare: herhaaldelijk luid schreeuwen)

donderdag 5 augustus 2010

Allereerste twitnick in België

De allereerste twitnick in België zal doorgaan op 12 september 2010. Een dekentje, eten en drinken en gezellig samenkomen in Park Spoor Noord te Antwerpen is de boodschap.

Het concept twitnick is niet nieuw. In Nederland ging het al eerder van start in 2008.

twitnick: "een picknick op een openbare plaats waarbij de genodigden via sociale media elkaar uitnodigen". Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Flickr... en nog veel meer zijn de verschillende media waarlangs de mensen hun weg kunnen vinden.

Zelf sta ik mee achter het initiatief om ook dit concept in België zijn intrede te laten doen. Zullen we elkaar daar zien?

Sociale media wordt meer en meer ingezet als marketingtool. En ook de bedrijven zijn er de laatste jaren massaal opgesprongen. En dat het werkt, bewijzen de vele initiatieven en wedstrijden die in deze vorm worden uitgeschreven.

Maar zoals bij deze eerste Belgische twitnick het geval is, zien we dat in het internet mensen dichter bij elkaar brengt. Weet je nog toen we 60 jaar geleden vreesden dat tv ons meer en meer zou vervreemden... Volgens mij is dit ook effectief gebeurd.

Toen 15 jaar geleden het internet zijn weg vond bij de gewone mensen, was de vrees nog erger. Maar hier zie ik een tegenovergestelde reactie. Het internet, en vooral sociale media, brengt mensen dichter bij elkaar. Daartoe is het ook ontworpen natuurlijk.

Vrienden spreken meer en meer met elkaar af. Foto's en filmpjes worden achteraf gedeeld. Nieuwe afspraken en events worden gepland om zoveel mogelijk volk bij elkaar te krijgen. Feesten, fuiven, concerten... krijgen massaal hun plaatsje op het wereldwijde web. Een 'crowd-sourced' event zoals de twitnick mag dan ook rekenen op mijn steun.

Hier en nu, daar gaat het over. Want het www wordt als maar vluchtiger. Maar de impact blijft me boeien.

woensdag 4 augustus 2010

Lef moet je hebben

Maes Pils heeft lef! Dat moet je ze meegeven. Deze affichagewagen plaatsten ze voor de ingang van inBev in Leuven.

"93% van de Leuvenaars vindt de nieuwe Maes lekker. De rest werkt hier."

Maes Pils heeft het laatste jaar al een sterke communicatiestrategie opgebouwd. Sinds hun bier meer mout bevat, heeft de Alkense brouwerij een stevige campagne gevoerd. En ze gaan steeds verder. Deze actie is alvast goed gevonden en budgetvriendelijk. Maar ik ben benieuwd naar de volgende zet van inBev.

De sterke acties van Maes leveren het bedrijf mooie cijfers op. Toch blijft Jupiler de topper van de Belgische pilsen en staat dan ook heel sterk bij de jeugd.

In ieder geval uitkijken naar de volgende zet van de Leuvenaars. ;)

vrijdag 23 juli 2010

Een lekker Schots biertje. Schol!

Schots bier van 55% in een jasje van hermelijn of eekhoorn. Schol!

Een marketingstunt? Misschien. Het initiële idee was de kunst van opgezette dieren (taxidermie) te combineren met ambachtelijke brouwerij. En ja, het ziet er leuk uit.

De diertjes worden hier niet voor gedood. Ze zijn doodgereden of een natuurlijke dood gestorven.

Zelf zou ik hier gekozen hebben voor nepverpakkingen. Het concept is leuk om bij een welbepaald bier deze verpakkingen in een gelimiteerde oplage te verdelen. Maar neem dan toch geen echte diertjes. Ocharme!

Echt smakelijk vind ik het precies ook niet. Dierenrechtenorganisaties gaan nu al uit de bol. En dat kan ik begrijpen. Maar is dit deontologisch nog wel verantwoord? Ik zet in ieder geval mijn lippen niet aan deze fles. Uit een glas zou ik het niet over mijn hart krijgen.

Het collectorsitem kost zo'n € 600 per flesje (33cl). Geef mij dan toch maar een Duvel'tje.

donderdag 22 juli 2010






Herinner je nog de ruiltochten met de jeugdbeweging? Je vertrok met een snoepje en kwam terug met een stel rolschaatsen en wat videobanden. Nu wordt deze tocht online verdergezet.

Appelenei.be plaatste (zoals de naam het al zegt) één appel en één ei op het wereldwijde web. De bedoeling is dat je een beter voorstel indient om deze producten tegen te ruilen. Het geruilde voorwerp wordt dan op de homepage in de kijker geplaatst met de oproep: "Wie biedt er meer?"

Momenteel wordt er een Powerball aangeboden op de site. Wie biedt er meer? Persoonlijk geen voorwerp voor mij, maar ik ben zeer benieuwd waar dit experiment eindigt!

geschreven door: Emma Liekens