zaterdag 23 oktober 2010

Trends voor 2011

We zijn nog maar oktober, maar ik durf toch al enkele trends voor 2011 te noemen. Hoe langer hoe meer wordt duidelijk hoe snel onze wereld en onze communicatie veranderd. Daarom moeten we steeds blijven evolueren.

1. Content, content en nog eens content.

Heb ik al gezegd dat content belangrijk zal zijn? Inhoud is en zal een aandachtspunt blijven. Iedereen wordt een mediabedrijf. Elke site wordt een content-provider en iedereen zal voor zich filteren. Zolang we als bedrijf maar relevant, interessant en waardevol communiceren.

Geef uw bedrijf een gezicht, zorg voor content maar huur een goede copywriter die weet wat wel en wat niet te zeggen via de inhoud van uw communicatie. Whitepapers, podcasts en videos zullen nieuwe klanten aantrekken.

Het gaat niet om de hoeveelheid maar eerder om de kwaliteit. Denk niet in boeken en vele webpagina's maar in social media updates en blogposts. Denk niet aan veel en uitgebreid maar aan specifiek en doelgericht. Content is belangrijk, kwalitatief!

2. Klantenbinding of relatiebeheer

We gaan meer van klantgecentraliseerde naar klantgerichte organisaties. En ik spreek hier niet over klantgerichte communicatie. Want dat doet iedereen al jaren. Maar bedrijven moeten de klanten betrekken in het proces van de onderneming. Communicatie wordt een echt tweerichtingsverkeer.

Communiceren met de klant zal meer dan ooit een wisselwerking zijn in 2011 waarbij de sociale media massaal zijn introductie doet in de B2B wereld. Leer van uw klanten. Vraag advies en je zal verbaasd zijn wat je allemaal kan leren.

De communicatie van uw mensen versmelten met de communicatie van de onderneming. Want daar gaat het over: mensen.

Via sociale media krijgt het bedrijf een gezicht. En consumenten gaan een interactie aan met een gezicht. Een persoon.

3. Sociaal zakendoen of social commerce

Sociale netwerken als Facebook zullen toelaten om via hun medium te verkopen, als een webshop. Zo kan je het aan uw vrienden vertellen, en zij aan hun vrienden enz. Zelfs wanneer je geen eigen webshop hebt, kan je uw producten online aanbieden.

Een makkelijk en handig systeem om op te zetten.

Iedereen zal de mogelijkheid hebben om zijn producten aan te bieden aan de contacten van bv Facebook. Een virale verspreiding is mogelijk maar bijna niet te controleren. Nog nooit zo handig geweest om een bepaalde doelgroep zo gemakkelijk te benaderen en zo direct.

4. Q&A websites

Vraag en antwoord... Nog meer interactie... Mensen gaan in 2011 meer dan ooit beroep doen op het advies van hun virtuele vrienden. Yahoo! Answers bestaat al langer maar kende weinig succes. Toch zal volgend jaar hier verandering in brengen. Echte vragen van echte mensen verdienen ook echte antwoorden van echte mensen.

Informatie verzamelen en monitorren zal nog nooit zo gemakkelijk geweest zijn. Hier wordt meer en meer belang aan gehecht en deze tools zullen de referentieposten worden. Want waar hecht je belang aan? Een antwoord op uw vraag van echte personen of de referentie op de website van de verkoper?

5. We gaan mobiel

Als Europeanen lopen we achter. Tegenover de Asiaten weten we zelfs niet hoe we onze telefoons moeten gebruiken. Betalen via de gsm en geld ontvangen via mobiele applicaties zullen we leren in het komende jaar.

BNP Paribas kondigde deze week nog haar banking-app voorgesteld. En het dataverkeer en het financiële kaartje zal een duik nemen. Met bedrijven als Mobile Vikings zal mobiel een straf medium worden. Benieuwd hoe Proximus, Mobi* en Base daarop zullen reageren.

Apps zullen minder afhankelijk worden van het toestel, maar meer webbased zijn en specifiek voor mobiel ontworpen. Want een app voor iphone is niet hetzelfde als voor ipad. Grafisch en qua interface zijn er fundamentele verschillen die velen nog vergeten.

6. Nieuwe business modellen

Onze huidige business modellen worden massaal herbekeken. We moeten op andere manieren gaan denken als we zaken willen blijven doen. We zoeken en vinden nieuwe methodes om onze business op te zetten.

Natuurlijk zullen huidige modellen nog blijven bestaan, maar steeds meer zullen ze verder weggedrukt worden in de economie van morgen.

Kijk maar hoe social media onze seo beïnvloed doordat Bing en Facebook een samenwerking aangaan. Google hanteert tweets in zijn zoekresultaten. Seo-bedrijven worden digitale media bedrijven. We moeten de missie niet veranderen, wel de methode.

7. Verbaasd maar niet verbijsterd

Elk jaar worden we verbaasd door de groten der aarde. Zie maar naar Apple, Google, Twitter, Facebook... die ons keer op keer verrassen. En dit zal in 2011 niet anders zijn. Dus verwacht u maar aan een aantal nieuwsbommen.

Maar wees niet bang. Google zal niet de wereld veroveren. Apple wordt geen alleenheerser en Facebook zal niet het enige sociale netwerk zijn. Punt 6 is ook hier van toepassing. Ook de groten zullen op zoek moeten gaan naar nieuwe modellen om 'on top' te blijven.

Conclusie:

Sociaal wordt een werkwoord. Eén van de weinige methoden om bij te blijven en te blijven innoveren. Heel veel van 2010 staat nog in zijn kinderschoenen: denk aan location-based services, analytics op alle gebieden, rich media en auto-generated content...

De wereld is meer dan ooit in verandering en ik verander mee! Wait and see!

Geen opmerkingen: