maandag 4 oktober 2010

kleine letters aub

Het Nieuwsblad en De Standaard melden vandaag dat de namen van bedrijven steeds meer met kleine letters worden geschreven. Zie maar naar het nieuwe logo van bpost. Volgens beide kranten een opmerkelijke trend. Maar dit is een trend die al langer aan de gang is. Ik zie dit al enkele jaren gebeuren, ook bij de logo's die wij hier creëren.

Kleine letters zorgen voor een betere leesbaarheid. Dat is bewezen. Maar het is ook bewezen dat consumenten namen in kapitalen beter onthouden. Waarom dan die kleine letters gebruiken?

Beide kranten, en hun geïnterviewden, keren terug naar het begin van de crisis. Bedrijven kiezen bewust voor bescheidenheid en een terughoudend logo. Een logo weerspiegelt de strategie van een bedrijf en daar hebben ze gelijk. Als we naar de logo's kijken die recent vernieuwd zijn, valt dit op. Zeker bij de bedrijven die door de crisis getroffen zijn of er zelfs bijna verantwoordelijk voor zijn. Fortis veranderde zelfs zijn naam.

Tom Andries van het Leuvense bureau Today zit voor mij korter op de bal. De trend maakt bedrijven socialer en sympathieker. Ze staan korter bij de mensen. En de dag van vandaag heeft hij gelijk. Bedrijven kiezen hier bewust voor om die strategie te volgen.

Maar ik ga nog verder terug. De jaren voor de crisis. Want ook toen was dit reeds 'in'. Kleine letters zorgen voor een hogere positionering van het merk. Niet verder van de consumenten, wel de perceptie van meer waarde te bieden.

Kleine letters dateren al van in de middeleeuwen, toen familienamen van adel met een kleine d geschreven werden. de groot; van der veken...

Een hogere positionering van het merk.
Korter bij de de mensen en sympathieker.
En het oogt gewoon grafisch veel mooier.

Geen opmerkingen: