zondag 19 september 2010

5 redenen waarom Social Media goed is voor KMO's

Sociale media staat nog in zijn kinderschoenen in de bedrijfswereld. Vooral de KMO's in België houden de boot nog af wegens het meestal onbekende terrein.

Toch zou sociale media marketing ook voor KMO's interessant zijn en een meerwaarde bieden in hun communicatie. En dat omwille van 5 redenen:

1. Neem een voorsprong op uw collega's

Studies tonen aan dat kleine ondernemingen die het initiatief nemen om sociale media op te nemen in hun communicatie, sneller groeien dan hun collega's die dit niet doen. De recente studie van het 'Center for Marketing Research' verklaart ook dat kleinere ondernemingen dit in de komende jaren in hun tactiek zullen opnemen.

Mijn advies naar de ondernemingen is dan ook om dit zeker te overwegen. Vandaag kan je een voorsprong nemen, morgen moet je inhalen. Neem nu al een voorsprong en zorg voor een sterkere groei.

2. Een grotere doelgroep

Facebook heeft 500 000 000 gebruikers. Twitter zit aan 145 000 000 gebruikers. In België alleen heeft 67% van de bevolking een online account. En naargelang de leeftijd stijgt dit tot 97% tussen 15 en 20 jarigen.

Een ongelooflijk grote doelgroep dus. En door sociale media kan je hen allemaal bereiken door het op de juiste manier aan te pakken. Stel doelen op en zorg voor een authentiek gedrag.

3. Sterkere seo

Zoals we weten, houdt Google van activiteit. En door op sociale media actief te werken, is de activiteit aanzienlijk hoger dan bij traditionele websites. En met een hogere activiteit kan je hoger scoren bij zoekresultaten.

Maar niet alleen de activiteit wordt verhoogd. Ook externe links naar uw website worden verhoogd. Nog zo'n parameter om beter te scoren. Dus pak sociale media goed aan en zorg er ook voor dat uw website beter scoort. Potentiële klanten die op zoek gaan, zullen merken dat de activiteit en het bestaand van uw firma aanzienlijk wordt verhoogd. Tenzij u een website wil als een electronische brochure?

4. Schep vertrouwen

Vandaag de dag is het internet 'the place to be' voor informatie. Waar gaan we anders op zoek? Afwezigheid op het net is dan ook helemaal fout. Prospecten zullen zich afvragen of je wel iets te vertellen hebt of wat je te verbergen hebt.

Wanneer beslissingen gemaakt worden, gaan klanten op zoek naar vertrouwen. En wat als ze jou niet vinden? Hoe kan je zeggen dat je service verleend wanneer je het mensen moeilijk maakt om u te vinden?

5. Social Media zorgt voor respect

Actief werken met sociale media zorgt er voor dat prospecten weten wie je bent, wat je doet, hoe je het doet en waar je het doet. Ze vinden hun antwoorden nog voor er een conversatie plaatsvindt. Mensen zien uw onderneming als een te vertrouwen bron van informatie wanneer het op beslissen aankomt.

Mensen volgen de weg van de minste weerstand. En met sociale media kan je die weerstand helemaal wegnemen.

Conclusie:

Sociale media marketing is 'hot'. En als je vandaag mee kan, kan je een voorsprong uitbouwen. En zou dat nu niet mooi zijn?

Geen opmerkingen: