dinsdag 7 december 2010

De kracht van social media wordt bewezen!

6 december 13u00. Een retweet-actie van PartyPlanners gaat van start om een gratis iPad te winnen. De winnaar wordt bekendgemaakt. Maar...

De actie omvat het bericht te retweeten en te follow'en. Dan win je een iPad. @JanVdE doet dit en is dus de gevierde winnaar. Hij deed wat de wedstrijd inhield. Althans, zo zou het moeten zijn.

De eerste winnaar die @PartyPlannersBE echter bekend maakt, is een geblokkeerd profiel met slechts 2 followers: @Investor2011. Tot de twitteraars dit ontdekken. Ja, conversation management naar de bom natuurlijk.

De winnaar blijkt het profiel pas aangemaakt te hebben nadat de wedstrijd reeds verlopen was. Een grote woede ontstaat op Twitter. en al blijft het een vluchtig medium, er ontgaat niets aan het oog van de echte 'geeks'.



Na een beetje rumoer wordt een nieuwe winnaar bekend gemaakt. :( Plots is @Kodel de winnaar van de iPad. Ook het resultaat van de wedstrijd wordt aangepast op de website en @PartyPlannersBE steekt het op een 404-error van hun website.

Nu weten we toch allemaal dat er zoiets bestaat als screenshots. Hier gaat de firma sterk in de fout. Ze ontkennen de fout, erkennen de eigenlijke winnaar niet en als het er op aan komt, gaan ze nog heel sterk in de verdediging op de social netwerksite. Bovendien willen ze de nieuwe winnaar @Kodel inschakelen om hen kracht bij te zetten.

Ondertussen gaat het bericht al heel snel rond en de tweets omtrent de oplichterij zijn begonnen. En dit doet helemaal geen goed aan de reputatie van Party Planners. Zij lijken wel de nieuwe Carglass en krijgen het hard te verduren. "Als ze nog geen wedstrijd kunnen organiseren, hoe goed kunnen hun events dan zijn?" is een vraag die al begint op te komen.

Deze case blijf ik toch nog even volgen en ik voorspel de eerste uren of zelfs eerste dagen geen einde. PartyPlanners kan het best even rustig houden en excuses aanbieden. Maar terug vertrouwen opbouwen zal van lange duur zijn. Misschien moeten ze mij maar eens bellen en beroep doen op conversation managers.

Ik voorspel nog vele blogposts bij de e-marketeers doorheen de dag en heel wat media-aandacht.

Well done @PartyPlannersBE. #fail

--- *vervolg * ---

Later deze namiddag publiceerde PartyPlanners deze mededeling (http://partyplanners.be/events/wat-er-vanochtend-fout-liep) waarbij ze duidelijk aangeven dat het om een fout ging door automatische gegevens op hun website. Met andere woorden steken ze de fout op Wordpress? Het systeem waarop hun website is gebouwd.

Tja, laten we dat nog in het midden laten. Zoals je in hun mededeling kan lezen, bieden ze in ieder geval hun verontschuldigingen aan. Alvast een positief teken. Maar jammer genoeg ziet u in de link hun tweede mededeling staan.

De eerste versie van deze webpagina beschuldigde persoonlijk @dominiek_be ervan de oorzaak te zijn van het verhaal. Waarop deze terecht de vraag stelde: Waarom?

Een half uurtje later werd ook dit recht gezet door het uit de mededeling te verwijderen. Hopelijk heeft ook @dominiek_be persoonlijke excuses mogen ontvangen.

Geen opmerkingen: