vrijdag 3 december 2010

De marketingmachine: Lady Gaga

22 november 2010, het Sportpaleis loop vol voor Lady Gaga. Ik sta samen met mijn vriendin op het middenplein, naast de toog. De beste plaats die ik kon vinden.

Nu wil ik hier geen verslag geven van het concert. Dat vind je in de kranten. Maar de gekte die Gaga veroorzaakt, is niet zomaar. Zowel Gaga als haar entourage zorgen voor een constante overdeliver naar de fans.

Voor het concert werden kosten nog moeite gespaard. De show is groots, heel groots. Net zoals de clips gaat het steeds extremer, wilder en extravaganter. "Always overdeliver" nemen ze wel heel letterlijk. Gaga veranderde liefst 8 keer van outfit en ik denk toch wel 4 of 5 verschillende podiumopstellingen gezien te hebben. Dit was een pracht van een concert.


Zoals te verwachten waren ook vele lesbische en homo koppels afgezakt naar het hart van Vlaanderen. En die doelgroep laat ze niet links liggen. Haar show is afgestemd in verschillende segmenten. De ene keer spreekt ze voor de holebi's, een beetje later voor alle jonge meisjes en jongens. Segmenteren van doelgroepen is één ding, maar het ook effectief toepassen tijdens het concert is wel knap.

Als je Marketing 3.0 van Philip Kotler hebt gelezen, dan kan ik zeggen dat Gaga dit ook heeft gelezen. Ze past perfect de emotie en het spirituele toe in haar woorden, niet enkel in de lyrics van haar liedjes. Ze bouwt een vertrouwensband op met haar fans en geeft zichzelf volledig bloot.

Toch komt Gaga met één boodschap naar buiten. Ze wil meer liefde onder de mensen en meer verdraagzaamheid. Als buitenbeentje in haar jeugd is ze niet vergeten hoe moeilijk het soms kan zijn als tiener. Daarom prijst ze haar fans ook de hemel in en speelt in op de emoties die leven bij haar publiek. "Please don't leave this arena lovin' me more. Leave this arena lovin' yourself more." zijn haar wijze woorden die op luid applaus onthaald werden.

Het boek "Het merk mens" van Fons Van Dyck loopt hier zelfs achter. Lady Gaga is één van de grootste brands ter wereld en een vliegwiel dat voor het eerst niet meer te stoppen is.

Via nieuwe media als Twitter en Facebook is Gaga één van de meest actieve artiesten ter wereld. Maar haar tweets zijn steeds goed doordacht, éénzelfde boodschap en scherp zoals we van haar verwachten. Ik denk dan ook dat Gaga een zeer goede conversation manager heeft die heel goed kan monitorren. Want verder handelt de sterartiest het zelf af. Toch komen de 3 stappen van Steven Van Belleghem (boek: The Conversation Manager) allemaal aan bod in haar communicatie.

Om ook even de menselijke kant te bekijken. Hoe lang kan iemand dit volhouden? Gaga geeft de laatste weken een vermoeide indruk. Elke dag hard werken en uzelf als brand op de kaart zetten, vraagt energie. Ik ben alvast benieuwd naar de volgende 'overdeliver'.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk niet dat Lady Gaga dat allemaal zelf doet hoor. Lady Gaga is marketing, met een heel team erachter.

Kevin Heylen zei

@vromant
Daar heb je gelijk. Er zit een heel team achter en Gaga is eigenlijk een product dat ze hebben gemaakt.

Nu vind ik het toch wel verbazend hoe ze dat kan brengen. Tenslotte is het een jongedame van amper 24. Het team mag dan alwel bepalen wat en hoe, maar zij moet het wel doen.

Knap in ieder geval. Voor mij is Gaga dan ook Product van het Jaar.