vrijdag 22 juni 2012

Case study - C&A België

C&A lanceerde in april 2012 de Aloha Hawaii collectie. Om haar Facebookfans hiervan op de hoogte te brengen, besloot de modeketen een online actie aan de campagne te koppelen. Om de Hawaii-sfeer extra kracht bij te zetten, besliste C&A om twee reizen naar Hawaï weg te geven.
De brainstorm
Natuurlijk wordt bij het bedenken van een campagne, de doelstelling nauwlettend in de gaten gehouden. Als marketingbureau vertrekt Think Tomorrow steeds vanuit een strategie. Niet twee reizen weggeven, maar wel de branding en de fanbasis van C&A uitbreiden waren de doelstellingen van de campagne. De doelgroep die C&A wilde bereiken waren vrouwen tussen 20 en 35 jaar. Om het effect van de campagne te meten werd er op voorhand een analyse van de pagina gemaakt die op dat moment 7556 fans telde.
De brainstorm
Think Tomorrow hield intern een brainstorm rond de campagne. Zonder het thema, de doelgroep en de doelstellingen uit het oog te verliezen, kwam er een online game tot stand. Een game voor vrouwen? Ja, want uit onderzoek blijkt dat vrouwen online enorm veel tijd besteden aan games op Facebook. Denk maar aan de populariteit van Farmville, dat voornamelijk een vrouwelijk publiek kent.
Het spel
Het spel is gebaseerd op het populaire geheugenspel ‘ik ga op reis en neem mee…’. Kledingstukken van C&A vallen naar beneden en moeten opgevangen worden met een reiskoffer, die de spelers kunnen bewegen d.m.v. hun muis.
Het spel werd eenvoudig gehouden, zodat iedereen kon deelnemen. Bij afloop kon men een herkansing krijgen door één of meerdere Facebookvrienden uit te nodigen. Zo werd het netwerk optimaal gebruikt en vergroot tot de tweede rang (vrienden van vrienden). De twee personen met de hoogste score wonnen de reis naar Hawaï. Natuurlijk werd er tijdens de campagne gecontroleerd op mogelijke misbruiken.
Op verschillende niveaus werd er een anti-cheat-controle ingebouwd, zowel front-side als server-side. Het administratiesysteem hield de gegevens van elke deelnemer nauwkeurig bij. Het ingebouwde systeem detecteerde automatisch cheaters die meteen gediskwalificeerd werden. Ook C&A kon zelf de deelnemerslijst beheren.
De communicatie
Als eerste werd er op de Facebookpagina van C&A gecommuniceerd. De modeketen plaatste één post voor de huidige fans. Deze wilden we als eerste activeren en de kans geven om een droomreis te winnen. Onmiddellijk werd ook de tweede rang aangesproken (vrienden van de huidige fans) doordat elke deelnemer zijn/haar score werd gedeeld op zijn/haar eigen profiel. Hierdoor werd het bereik aanzienlijk vergroot, zonder extra kosten.
Ook werd er geadverteerd op Facebook gedurende korte periodes om de doelgroep optimaal te bereiken. De advertenties moesten de campagne en de pagina van C&A bekendheid geven bij de doelgroep. Drie dagen voor het einde van de wedstrijd werd naar alle deelnemers een mailing uitgestuurd, om de top tien bekend te maken en de competitie aan te wakkeren. Het eindstip van de wedstrijd werd benadrukt, zodat hier geen onenigheid over kon ontstaan.
De opvolging
Aan opvolging hecht Think Tomorrow enorm veel belang. Door de specialisatie in social media moet er snel ingespeeld worden op mogelijke reacties van fans. Conversaties op de pagina werden snel gedetecteerd en het aantal deelnemers en eventuele misbruiken werden kort opgevolgd. Er werd doorheen de campagne nauw contact gehouden met C&A. Alle communicatie was erop gericht om een sterke campagne neer te zetten en de interacties op de pagina te verhogen.
De resultaten
De campagne liep van 12 tot 25 april. Op deze korte periode steeg het aantal Facebookfans van 7500 naar 11 700. Van alle nieuwe fans was 83% vrouwelijk. De doelgroep die C&A graag wil bereiken via de pagina werd bereikt. Er werd meer dan 16 000 keer gespeeld en sommige deelnemers bleven tot 300 keer spelen.
De campagne was enkel op België gericht en de verdeling tussen het aantal Nederlandstalige en Franstalige deelnemers was respectievelijk 48% en 52%. Wat een mooie verdeling is.
C&A België was zeer tevreden met deze campagne en de resultaten. De actie zet zich verder en zal binnenkort ook door Think Tomorrow gelanceerd worden voor C&A Nederland.


Geen opmerkingen: