donderdag 19 juli 2012

Case study - Weleda & I Love Eco.be


Doelstelling
In juli 2012 lanceerde Weleda een reeks van 4 nieuwe bodylotions. Het merk vond een testfase en de ongezouten feedback van de consument noodzakelijk tijdens de lancering. En welk kanaal is beter om te polsen naar de feedback van consumenten dan social media?
In samenwerking met I Love Eco.be werd er een campagne uitgewerkt om het testpanel te selecteren. Een social media campagne werd opgesteld om de komst van de nieuwe bodylotions aan te kondigen en feedback te verzamelen.
Concept
I Love Eco.be vroeg ons een leuke actie uit te werken om de 200 nieuwe bodylotions van hun partner Weleda weg te geven.
Weleda Think Tomorrow
Wij zorgden voor een strategie en het grafisch concept. Er werd een enorm rooster van meer dan 2000 Weleda-producten gecreëerd waarvan slechts 200 producten uit de nieuwe reeks bodylotions.
Deelnemers moesten doorheen het rooster scrollen en op zoek gaan naar de nieuwe bodylotions. Wie een flesje had gespot, kon dit ‘claimen’. De profielfoto van de ‘eigenaar’ verscheen op het flesje en kon dus niet meer door andere deelnemers gegrepen worden. Als iemand een nieuwe bodylotion had gevonden, werd deze boodschap op zijn/haar profiel geplaats zodat het viraal effect van social media optimaal benut werd.
De campagne
Facebookactie weleda
Om de verschillende doelgroepen een kans te geven, werden meerdere kanalen ingezet:
  • een post op de pagina van I Love Eco.be
  • een blog op de website van I Love Eco.be
  • een email naar de klanten van Weleda
  • Facebook Advertising naar vrouwen (18+) in Vlaanderen en Nederland
Deze kanalen gingen één voor één live om de boodschap maximaal te verspreiden.
De actie liep als een trein. Het startschot werd gegeven om 10u ‘s ochtends. De 4 communicatiekanalen werden ingezet en het virale aspect deed zijn werk. Om 15u diezelfde dag waren alle bodylotions uitgedeeld.
Resultaten
De pagina van I Love Eco.be kreeg er op 1 dag meer dan 270 fans bij door deze actie. 559 dames hebben geprobeerd een bodylotion te grijpen. Op het einde was het dan ook even zoekwerk om de laatste exemplaren te vinden.
Ook Weleda mocht natuurlijk mee delen in de winst. Hun pagina op Facebook en hun website piekten eveneens in aantal bezoekers.
Maar het allerbelangrijkste mogen we niet uit het oog verliezen. Weleda deelde 200 nieuwe bodylotions uit om feedback te krijgen over hun product. Meer dan de helft van de dames heeft haar feedback ingevuld en dat is een prachtig resultaat. Weleda en I Love Eco.be zijn dan ook zeer tevreden met de campagne en Think Tomorrow natuurlijk ook.

1 opmerking:

haraforum zei

Geweldig resultaat.