maandag 24 september 2012

"Social media is een klucht"


De titel van dit artikel is een uitspraak die ik eerder deze week hoorde van één van onze klanten. De grote vraag die direct opkomt: "heeft mijn klant gelijk en zo ja, in welke mate?"

Daarvoor halen we de term social media even uit elkaar. Want voor we conclusies trekken, moeten we weten waarover we spreken. 

Social
Het gedrag van de mens om met anderen van zijn soort om te gaan en te interageren. 

Media
De manier en/of drager van een boodschap. 

Naar aanleiding van het eerste deel moet ik mijn mening kwijt dat mensen vandaag veel socialer zijn dan vroeger. En ik spreek niet over enkele jaren, maar duizenden jaren. We gaan beter om met mensen en voelen ons minder ongemakkelijk in het bijzijn van vreemden of mensen die we niet kennen. Ook via internet zet deze trend zich door.

Vele jaren was de uiting van een mening de aanzet tot een oorlog over verwoede kruistocht. Het sociale gevoel met onbekenden bestond niet. Vandaag is dat anders. We voelen ons makkelijker en comfortabel door informatie te delen met onze vrienden, maar soms ook met totaal onbekenden. En dat is een nieuwe evolutie, geen trend of opwelling, in de definitie van het woord 'sociaal'. 

Het tweede deel "media" is wat velen uit het oog verliezen. Als social media een klucht is, geldt dat volgens mij ook voor andere media. Reclamare of het luid roepen van boodschappen draait voor velen rond verkoop. En daar zit volgens mij de fout. Verkopen mag niet de intentie zijn om aan social media te doen. Of andere media. Media zou moeten dienen om een merk naamsbekendheid te geven, een imago op te bouwen en de waarden van het merk te communiceren. Meer verkopen is dan geen intentie, het is een gevolg.

De kost van media voor naamsbekendheid, branding en merkimago zijn dan ook niet rechtstreeks te vergelijken met de verkoopcijfers over diezelfde periode. Sommigen hanteren hiervoor de CLV of Customer Lifetime Value die onmogelijk te berekenen valt alvorens het overlijden van elke klant. Maar toch, het lijkt een mooi initiatief. :)

Worden media dan op een verkeerde manier gebruikt? Ik denk het wel. De manier van communiceren om te verkopen is voorbij. Door de grotere kennis en mondigheid van de consument, moet de manier van communiceren veranderen. Niet het medium.

Is social media een klucht? Dan geldt dat ook voor andere media. Want het gaat dan om de drager van de boodschap. 

Is social media een klucht? Dan draait hem om de inhoud, de toon en manier waarop de boodschap gebracht wordt. 

Is social media een klucht? Ik hoor graag jullie mening. ;)

Geen opmerkingen: