zondag 17 augustus 2008

De dood van traditionele marketing

De dood van traditionele marketing door Arno Wingen is een interessant boek voor beginnende ondernemers. De tips die hij geeft, resulteren in direct meetbaar resultaat. Langere teksten, een volledig verhaal in direct mail... zolang de mensen maar blijven lezen. Tegen de stroom in en toch correct.

Arno is een direct marketeer en dat is te merken. Hij ziet het zwart/wit en er is geen plaats voor discussie. Zijn jonge leeftijd heeft hier waarschijnlijk mee te maken dat hij er met de grove borstel door gaat.

Naast de (heel) veel typfouten stoort het mij dat hij zich met dit boek erg superieur voordoet. Marketing mag volgens hem niet voor het eigen ego zijn. En daar geef ik hem gelijk in. Maar met dit boek doet hij volgens mij wel hetzelfde voor zijn eigen ego.

Toch zijn er heel wat tips die nuttig kunnen zijn om mee te nemen in het advies naar mijn klanten. Maar die tips wil ik dan wel relativeren en in een grijze zone gebruiken en niet afbrekend tegenover alle andere methoden zoals Arno doet.

Wat ik jammer vind... ik krijg het gevoel doet Arno enkel uit is op geld. Geld verdienen is het belangrijkste en niets anders. Nu moeten we zeggen... geld verdienen is noodzakelijk. Iedereen heeft graag choco op zijn boterham 's morgens en een bedrijf moet rendabel zijn. Daar werken we bij Phobos dan ook elke dag aan. Onze slogan is niet voor niets 'rendabiliteit door creativiteit' maar ik ben van mening dat dit niet de eerste motivatie mag zijn om ondernemer te worden. Je wordt geen ondernemer omdat je veel geld wil verdienen. Het is een mooi meegenomen resultaat en als je het goed aanpakt een logisch gevolg. De reden waarvoor je elke dag uit je bed komt en er weer keihard tegenaan wil gaan, moet komen vanuit een passie, een liefde voor het vak. Geld mag niet de eeste reden zijn volgens mij.

Geen opmerkingen: