dinsdag 15 februari 2011

Wij doen het anders...

Afgelopen vrijdag stelden wij een seo-analyse voor aan een klant. Hij had het dossier op voorhand gekregen maar wij leggen onze klanten in de watten. Dus wilden we ook samen het geheel overlopen.

Seo ofwel Search Engine Optimization heeft als doel je website hoger te laten scoren in Google. Natuurlijk ook bij andere zoekmachines maar met een marktaandeel van 97% kunnen we gewoon over Google spreken.



Velen stellen bij seo een lijst van keywords op waarmee ze de website goed willen laten scoren. In vele gevallen betaal je als klant ook voor het aantal zoekwoorden waarmee je wil scoren en een bepaalde periode. En weet je wat? Het werkt nog ook. Even uitleggen hoe het dan wel werkt.
  1. Op je huidige website wordt gezocht welke producten je graag wil verkopen. Een voorstel van bijvoorbeeld 10 woorden komt hier uit. Je zal merken dat in dit voorstel zeer specifieke woorden staan, recht uit je collectie. En ja, dat heb jij als klant graag. Maar dat is niet waar mensen op gaan zoeken in Google.
  2. Met deze specifieke zoekwoorden gaan ze aan de slag om hier landingspagina's voor te maken. Deze landingspagina's zijn volledig geoptimaliseerd voor één zoekwoord. Aan de hand van titels, tags, benamingen en copywriting is deze landingspagina perfect om goed te gaan scoren op dat ene zoekwoord. Al dan niet is deze landingspagina onderdeel van je eigen website.
  3. Na een periode komt er een evaluatie waarbij je te zien krijgt hoeveel bezoekers die landingspagina's allemaal hebben gekregen.
Wat hebben we nu geleerd?
  1. Dat bepaalde product niemand intypt Google om te zoeken. Wel het algemene zoekwoord.
  2. Die landingspagina's horen onderdeel te zijn van je eigen website. Bovendien zijn ze nutteloos voor een specifiek woord dat toch alleen maar bij uw firma wordt gebruikt.
  3. Wat ben je met het aantal bezoekers als je geen conversie kan meten? Het aantal is niet van belang. De ROI en het aantal conversies wel. Maar dat wordt niet gemeten.
Wat doen wij dan anders?

Optimalisatie voor Google begint vanuit de basis en vanuit de bezoeker. Welke zoekwoorden typen mensen in en wanneer moeten ze bij je zijn? Simpel dus, op die woorden wil je goed gevonden worden. Eureka!

Seo begint vanuit je eigen website en pas je best toe van bij de programmatie. Daarom gaan wij je website beoordelen vanuit de bron of een voorafgaande analyse en handleiding maken om op een goede basis te beginnen.

Onze analyses gebeuren op basis van kennis, zowel naar marketing als naar technische implementatie.

Wil dat zeggen dat wij geen landingspagina's aanmaken? Neen.
Wil dat dan zeggen dat wij je eigen productnamen achteruit duwen? Neen.

Wat dan wel?

Iemand vertelde mij ooit in één zin waar seo voor zou moeten staan: "een technisch goed geprogrammeerde website met goede content wordt automatisch goed gevonden". En hij heeft gelijk.

Think Tomorrow zorgt voor een goed gebouwde website (een nieuwe of optimalisatie van de huidige) en voor goede content. Want met een kritisch oog halen we in onze analyses verbeterpunten en tips aan om uw seo vanuit de kern te verbeteren. Onze seo-analyse is geen document met een resultaat, het is een huiswerk waarmee u zelf aan de slag kan. Drie partijen dragen bij tot een goede seo: Think Tomorrow, uw websitebouwer maar in de eerste plaats u!

Voorbeeld:

We nemen Mercedes als voorbeeld en veronderstel even dat het niet dat grote wereldmerk is. Er is een Mercedes Vito en een Mercedes Viano. Komt daar toch wel een kerel binnen die er voor gaat zorgen dat je op Vito en Viano een eerste plaats zal krijgen in Google. Joepie denk je als ondernemer, want die 2 modellen zou ik graag veel verkopen.

No way. Mensen gaan niet op zoek naar een Viano of een Vito (denk er aan: Mercedes is even niet het grote wereldmerk). Mensen gaan in Google op zoek naar bestelwagen, bestelbus of camionet.

Think before you act! Seo begint bij jezelf en je gezond verstand. Dan kan je optimaliseren.

Geen opmerkingen: